Fogyasztóbarát üzletek: ki veszi vissza a nem hibás terméket
Minden évben – különösen az ünnepek környékén – problémát okoz a fogyasztóknak, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket egyáltalán visszavihetik-e a boltba, ha igen akkor meddig, és ha visszaveszik egyáltalán tőlük, akkor cserét, levásárlást vagy vételárat kérhetnek. A problémát nehezítik a fogyasztók 3 és 8 nappal kapcsolatos tévhitei, a kusza jogi szabályozás.
Vásárlás
előtt és után is jó tudni, mihez van joga a fogyasztónak.
Itt az aranyszabály:
- A fogyasztó csak webes vagy más csomagküldő, üzleten kívüli (házaló) vásárlás esetén gondolhatja meg magát, ebben az esetben a 14 napon belül elállhat a vásárlástól és követelheti a vételárat, a termék egyidejű visszaküldése mellett.
- A kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek esetében a jogszabály lehetővé teszi, ha a termék hibás, és a minőségi kifogásunkat 3 munkanapon belül jelezzük, a kereskedő köteles azt cserélni (és nem vállalhatja annak javítását).
- Ha boltban vásároltunk, és a termék hibátlan – csak éppen méretben nem jó, nem tetszik, vagy kettőt kaptunk belőle – a vonatkozó jogszabályok alapján nem állhatunk el a szerződéstől. Így sem a pénz visszatérítését, sem a termék cseréjét vagy levásárlást nem követelhetünk.
Van más megoldás és követendő példa!
Az üzletek többsége a szigorú szabályozás mellett érzékelte azt a fogyasztói igényt, hogy - minőségi kifogás hiányában is-, ha a fogyasztók meggondolták magukat, levásárolhassák a termék vételárát vagy akár a pénzt is visszakaphassák.
Egyre inkább egyértelmű, hogy ahol a verseny erős, ott a cégek akár egymásra is licitálnak abban a tekintetben, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza.
Fogyasztóvédelmi szakemberek 400 üzletre kiterjedő kutatás készítettek, amely alapján, egyértelműen kijelenthető, hogy jelentős fejlődésen ment keresztül a kereskedelmi szektor. A felmérésből kiderül az is, hogy a fogyasztók tájékoztatásának módja még mindig fejlesztendő terület.
A szakértők utánajártak, milyen üzletekbe, milyen panaszkezeléssel, meddig és hogyan lehet visszavinni a nem tetsző termékeket:
Üzlet |
Visszaveszi a nem hibásat? |
Panasz kezelésének módja |
Meddig? |
Erről tájékoztatás |
New Yorker |
Igen |
csere, levásárlás, pénzvisszafizetés |
14 munkanap |
Nyugtán, pénztárnál |
Nike |
Igen |
csere, levásárlás |
30 nap |
nincs |
Adidas |
Igen |
csere, levásárlás |
7 nap |
pulton |
H&M |
Igen |
csere, levásárlás, pénzvisszafizetés |
30 nap |
pulton, nyugtán |
C&A |
Igen |
csere, levásárlás, pénzvisszafizetés |
4 hétig |
nyugtán |
Office Shoes |
Igen |
csere, levásárlás |
3 napon belül |
Nyugtán |
Primadonna |
Igen |
csere, ajándékkártya |
14 nap |
pulton |
Griff |
Igen |
csere, levásárlás |
2 hónap |
nincs |
Players room |
Igen |
csere |
2 hét - 1 hónap |
nincs |
Levis |
Igen |
csere, levásárlás |
nincs időkorlát |
nincs |
Retro |
Igen |
csere, levásárlás |
1 hónap |
nincs |
CCC |
Igen |
levásárlás |
7-30 nap |
Belső szabályzat, pult |
Deichmann |
Igen |
csere, levásárlás, pénzvisszafizetés |
2 év |
Használati útmutató |
Libri |
Igen |
csere, levásárlás, pénzvisszafizetés |
30 nap |
Pénztárnál tábla |
Lidl |
Igen (kivéve alsónemű) |
pénzvisszafizetés |
1 hónap |
Honlap |
Aldi |
Igen (kivéve jótállási jeggyel rendelkező termékek) |
pénzvisszafizetés |
2 hónap |
Honlap, üzlet |
* A kutatást a CP Contact Tanácsadó Kft. készítette
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - a fogyasztók érdekében.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének "Fogyasztók tudatosítása aktív fogyasztói közösségek alakítása révén" c. programja, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával valósult meg