Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2017 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 52 504 328

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

Fogyasztóbarát üzletek: ki veszi vissza a nem hibás terméket

Fogyasztóbarát üzletek: ki veszi vissza a nem hibás terméket

Minden évben – különösen az ünnepek környékén – problémát okoz a fogyasztóknak, hogy az ajándékba vásárolt hibátlan termékeket egyáltalán visszavihetik-e a boltba, ha igen akkor meddig, és ha visszaveszik egyáltalán tőlük, akkor cserét, levásárlást vagy vételárat kérhetnek. A problémát nehezítik a fogyasztók 3 és 8 nappal kapcsolatos tévhitei, a kusza jogi szabályozás.

Vásárlás előtt és után is jó tudni, mihez van joga a fogyasztónak.

Itt az aranyszabály:

  • A fogyasztó csak webes vagy más csomagküldő, üzleten kívüli (házaló) vásárlás esetén gondolhatja meg magát, ebben az esetben a 14 napon belül elállhat a vásárlástól és követelheti a vételárat, a termék egyidejű visszaküldése mellett.
  • A kötelező jótállás alá eső tartós fogyasztási cikkek esetében a jogszabály lehetővé teszi, ha a termék hibás, és a minőségi kifogásunkat 3 munkanapon belül jelezzük, a kereskedő köteles azt cserélni (és nem vállalhatja annak javítását).
  • Ha boltban vásároltunk, és a termék hibátlan – csak éppen méretben nem jó, nem tetszik, vagy kettőt kaptunk belőle – a vonatkozó jogszabályok alapján nem állhatunk el a szerződéstől. Így sem a pénz visszatérítését, sem a termék cseréjét vagy levásárlást nem követelhetünk.

Van más megoldás és követendő példa!

Az üzletek többsége a szigorú szabályozás mellett érzékelte azt a fogyasztói igényt, hogy - minőségi kifogás hiányában is-, ha a fogyasztók meggondolták magukat, levásárolhassák a termék vételárát vagy akár a pénzt is visszakaphassák.

Egyre inkább egyértelmű, hogy ahol a verseny erős, ott a cégek akár egymásra is licitálnak abban a tekintetben, hogy a fogyasztók mit és mennyi ideig vihetnek vissza.

Fogyasztóvédelmi szakemberek 400 üzletre kiterjedő kutatás készítettek, amely alapján, egyértelműen kijelenthető, hogy jelentős fejlődésen ment keresztül a kereskedelmi szektor. A felmérésből kiderül az is, hogy a fogyasztók tájékoztatásának módja még mindig fejlesztendő terület.

A szakértők utánajártak, milyen üzletekbe, milyen panaszkezeléssel, meddig és hogyan lehet visszavinni a nem tetsző termékeket:

Üzlet

Visszaveszi a nem hibásat?

Panasz kezelésének módja

Meddig?

Erről tájékoztatás

New Yorker

Igen

csere, levásárlás, pénzvisszafizetés

14 munkanap

Nyugtán, pénztárnál

Nike

Igen

csere, levásárlás

30 nap

nincs

Adidas

Igen

csere, levásárlás

7 nap

pulton

H&M

Igen

csere, levásárlás, pénzvisszafizetés

30 nap

pulton, nyugtán

C&A

Igen

csere, levásárlás, pénzvisszafizetés

4 hétig

nyugtán

Office Shoes

Igen

csere, levásárlás

3 napon belül

Nyugtán

Primadonna

Igen

csere, ajándékkártya

14 nap

pulton

Griff

Igen

csere, levásárlás

2 hónap

nincs

Players room

Igen

csere

2 hét - 1 hónap

nincs

Levis

Igen

csere, levásárlás

nincs időkorlát

nincs

Retro

Igen

csere, levásárlás

1 hónap

nincs

CCC

Igen

levásárlás

7-30 nap

Belső szabályzat, pult

Deichmann

Igen

csere, levásárlás, pénzvisszafizetés

2 év

Használati útmutató

Libri

Igen

csere, levásárlás, pénzvisszafizetés

30 nap

Pénztárnál tábla

Lidl

Igen (kivéve alsónemű)

pénzvisszafizetés

1 hónap

Honlap

Aldi

Igen (kivéve jótállási jeggyel rendelkező termékek)

pénzvisszafizetés

2 hónap

Honlap, üzlet

* A kutatást a CP Contact Tanácsadó Kft. készítette


A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu


Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - a fogyasztók érdekében.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének "Fogyasztók tudatosítása aktív fogyasztói közösségek alakítása révén" c. programja, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával valósult meg