Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2024 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 80 496 001

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

Elállás az e-kereskedelemben: 8, 14 vagy 730 nap

Elállás az e-kereskedelemben: 8, 14 vagy 730 nap

Sokszor még a webshopok sem tudják a helyes választ – derült ki egy 30 online boltot felmérő vizsgálatból. Az ellenőrzött virtuális üzletek harmada nem felel meg teljesen az elállással kapcsolatos jogszabályoknak, de jó hír, hogy sokan többletjogokat is biztosítanak.

A webáruházak és a „kőboltok” között alapvető különbség, hogy mi történhet, ha mégsem tetszik, amit vásároltunk. Az online kereskedőknek jogszabályi előírások alapján 14 napig indoklás nélkül, „csak úgy” visszaküldhetjük a – magánszemélyként – megrendelt árut, míg ha személyesen megyünk be vásárolni egy boltba, a kereskedő semmit nem köteles „csak úgy” visszavenni. A fogyasztóvédelmi szakemberek 30 webshopot vizsgáltak, és azt találták, hogy 13%-uk az elállási jog idejéről, 10%-uk pedig a hogyanjáról nyújt hiányos vagy rossz tájékoztatást az internetezőknek.


A tesztben 9 különböző szektorban dolgozó, forgalom és kínálat alapján kisebb és nagyobb webáruházakat is vizsgáltunk, sok a nagy múltú, „Év boltja” cím tulajdonos bolt. Az, hogy 33%-uk nem tudott a minden részletre kiterjedő, komplex fogyasztóvédelmi jogszabályoknak tökéletesen megfelelni, egész jó eredménynek számít. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2015-ös ellenőrzései során, az elállás szempontjából vizsgált webáruházak több mint 60%-ánál talált valamilyen hiányosságot. A rohamléptekben fejlődő e-kereskedelemben tehát még mindig nagyon oda kell figyelni, hogy honnan vásárolunk.


2014. előtt 8 munkanapot garantáltak a jogszabályok az elállásra, 2014. óta pedig a kézhezvételtől számított 14 naptári nap áll rendelkezésünkre arra, hogy jelezzük, nem szeretnénk megtartani az árut. Csupán 3 webáruháznál nem volt elérhető a vizsgálat időpontjában semmilyen tájékoztatás az elállás idejére vonatkozóan, 1 egymásnak ellentmondó információkat adott, 26 bolt pedig a helyes 14 napot tüntette fel.

Nagy arányban találkoztunk előremutató, fogyasztóbarát gyakorlatokkal is: a webáruházak 36% biztosít a kötelezőnél hosszabb elállási időt. Van, aki egyetlen nappal, de van, aki két évig vállalja, hogy visszaveszi a vásárlónak nem tetsző terméket. Arra figyelni kell, hogy sok helyen – teljesen jogszerűen – a plusz elállási időt csak adott feltételek mellett biztosítják: 14 napon túl jellemzően eredeti csomagolásban veszik vissza az árucikkeket.


A virtuális üzleteknek nagy gondot kell fordítania arra is, hogy a visszavétel hogyanja szempontjából is jogszabálykövetően járjanak el. Ha 14 naptári napon belül jelezzük, hogy nem tetszik a termék, és szeretnénk inkább visszaadni, nem köthetik az eredeti csomagoláshoz a visszavételt (kivéve néhány érthető esetben, pl. gyorsan romló élelmiszer). Ebből a szempontból a 30 áruházból csupán 1 hibázott, igaz, 2 további esetben nem kaptunk megfelelő tájékoztatást. A visszafizetéssel kapcsolatos tájékoztatásnál már többen véreztek el: az üzletek 23%-a rosszul vagy hiányosan tünteti fel az erre vonatkozó kitételeket. Ha jeleztük elállási szándékunkat, a webáruházaknak 14 napon belül vissza kell fizetniük a vételárat és a kiszállítási költséget is. Volt üzlet, ami ennek ellenére 30 napot adott magának a pénz visszatérítésére, és volt, aki a kiszállítási díj visszatérítéséről semmilyen tájékoztatást nem nyújtott a vásárlóknak.

Online vásárlás előtt böngésszük hát végig az ÁSZF-et, hogy biztosan tudjuk, mire számíthatunk, ha mégsem tetszik a webáruházból megrendelt termék!

-

Webáruház

100%-ig szabályos elállás tekintetében

A 14 napos elállást biztosítja

Hosszabb elállási időt biztosít

Szabálytalan feltételeket szab

Szabályos visszafizetést biztosít

1

Alexandra.hu

igen

igen

0

0

igen

2

Antikvárium.hu

igen

igen

0

0

igen

3

Aqua.hu

nem

igen

30 nap, gyári csomagoláshoz kötik

0

igen

4

arkadora.hu

igen

igen

8 nap

0

igen

5

Bookline

igen

igen

0

0

igen

6

Btel

igen

igen

0

0

igen

7

Decathlon

igen

igen

90 nap

0

igen

8

Deichmann

igen

igen

2 év

0

igen

9

ecipo.hu

igen

igen

30 nap

0

igen

10

Edigital

igen

igen

40 nap, bontatlan csomagolás

0

igen

11

ekszer-ora.hu

nem

igen

8 nap

nem tájékoztat

nem tájékoztat

12

eMAG

igen

igen

30 nap

0

igen

13

Fehérsport.com

nem

nem tájékoztat

0

nem tájékoztat

nem tájékoztat

14

Groby.hu

igen

igen

0

0

1 nappal hosszabb visszafizetési határidő

15

HDISHOP

nem

igen

15 nap

0

a teljes vételárat 30 napon belül fizeti vissza, kupont

16

Játéknet

igen

igen

0

0

igen

17

Lumenet

igen

igen

6 hónap (led esetén) vagy 30 nap

0

igen

18

Mall.hu

igen

igen

0

0

igen

19

Mediamarkt

igen

igen

60 nap (eredeti csomagolás, szagmentes, stb)

0

igen

20

Mountex

nem

igen

0

0

a kiszállítási díj visszafizetéséről nem tájékoztat

21

Rocky könyváruház

igen

igen

0

0

igen

22

Rosco sport

nem

igen

0

eredeti csomagolás

nem tájékoztat

23

Ruhafalva

igen

igen (bár rossz jogszabályra hivatkozik)

14 naptári nap helyett 14 munkanapot biztosít

0

igen

24

Superphone

nem

nem tájékoztat

0

0

nem tájékoztat

25

teniszmarket.hu

nem

nem tájékoztat

0

0

nem tájékoztat

26

Tesco

igen

igen

0

0

igen

27

Trendmaker.hu

nem

igen az ÁSZF-ben, de a vásárlási tudnivalókban  8 napról tájékoztat

0

0

igen

28

ujgsm

igen

igen (bár rossz jogszabályra hivatkozik)

0

0

igen

29

Ujjé.hu

igen

igen

0

0

igen

30

VIP-Phone

nem

igen

0

0

igen


A tesztet a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete megbízásából a CP Contact Kft. készítette.