Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2017 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 52 87 65 65

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

A nagy fodrász teszt

A nagy fodrász teszt

Még mindig megkérdezés nélkül kenik a hajzselét, nem mindig látjuk előre az árakat, de a fővárosban színes kínálatból választhatunk és egyre gyakoribbak a weboldalak is. Fogyasztóként jártuk a fodrászatokat a fővárosban és vidéken, vegyes érzésekkel foglaltuk össze, mire is számíthatunk ügyfélként egy fodrászszalonban.

Mivel több alkalommal is felmerült az utóbbi időben, hogy pontosan milyen szolgáltatást milyen feltételekkel végeznek el a fodrászok, illetve, hogy az elvégzett munkáért kell-e szavatosságot vállalniuk, egy szűkebb, 8 elemből álló fodrásztesztet készítettünk. A tesztelt fodrászatok közül 7 a fővárosban található, 1 vidéken, van közöttük franchise lánc tagja, van „luxusfodrászat” és van egyszerű kicsi szalon is.

Ennek kapcsán az alábbi típusokat tártuk fel:

Hálózatok: azonos márkanév, design, árképzés és feltételrendszer, valamint azonos alkalmazott anyagok (sampon, festék, stb.) felhasználásával működő lánc, tagjait tulajdonviszony vagy franchise szerződés köti össze. Jellemzőjük, hogy többnyire bejelentkezés nélkül fogadják a vendégeket, széles nyitvatartási idővel, áraik alacsonyabbak az átlagoshoz képest. Rend és tisztaság, korrekt körülmények. Példa: Bio Hair, Csakhajvágás, Lafferton.

Bérelt székek: egy beruházó vagy fodrász az általa megvásárolt (bérelt) és kialakított helyiségben fodrászhelyeket ad bérbe („széket”). Az ismert és akár bejáratott vendégkör vonzó lehet a fiatalabb fodrászok számára, akik így a betanulás mellett vendégkört építhetnek maguknak. Kevésbé jellemzőek a kemény szabályok, bár a díjszabás jellemzően azonos minden ott dolgozó fodrász számára.

Kisebb fodrászatok: jellemzően egy fodrászüzlet, ritkábban 2-3 egy kézben lévő szolgáltató. Vállalkozóként vagy ritkábban munkaviszonyban foglalkoztatott fodrászok dolgoznak az üzletben, azonos díjszabás, azonos felhasznált anyagok.


A teszt során az alábbi lényegesebb szempontokat mértük fel a szolgáltatók között:

·  Időpont-egyeztetés, azonnali fogadás

·  Várakozási idő

·  Extra (fodrászaton kívüli) szolgáltatások

·  Mellékhelyiség használható-e a vendégek számára

·  Szerződési feltételek

·  Árlista, árfekvés

·  Felhasznált anyagok minősége

·  Általános tájékoztatás

Az időpont-egyeztetés kérdése attól függ, hogy az adott fodrászat a fent ismertetettek közül melyik típusba tartozik. Míg a hálózatok egy része inkább az időpont-foglalás nélküliséget részesíti előnyben, más hálózatok (pl.: Lafferton) az inkluzívabb időpont-foglalással dolgozik. Érezhető, hogy az emberi igények is kétfelé oszlanak: van, aki ha hirtelen eldönti, hogy hajat vágat, azonnal szeretné a szolgáltatást, mások inkább akár hetekkel előre foglalnak időpontot. A várakozási idő természetesen összefügg azzal, hogy időpontra érkezünk, vagy csak úgy beesünk a szolgáltatóhoz: a várakozási idő csak akkor igazán bosszantó, ha időpont foglalás mellett is várunk akár egy órát. Sajnos a tesztünk esetében erre is találtunk példát. A teszt során csupán egy fodrászatnál (Lafferton) találtunk példát az online foglalásra, ami 2017 elején furcsa.

A szokványos fodrászati szolgáltatások mellé nyújtott extrákat sokan sokféleképpen értelmezik. Kérdésünkre többen is azt válaszolták, hogy olvashatóak szaklapok ingyenesen az üzletben, amit azért bátorság extrának nevezni. Meglepődtünk ugyanakkor azon, hogy milyen sokan kínálnak a vendégeknek ingyen kávét, teát, nassolnivalót. Az egyik fodrásznál ingyenes wifit is biztosítanak a vendégeknek. Furcsa, hogy extrának kell nevezni, de sajnos nem általános a mellékhelyiség használatának a biztosítása. A mi tesztünk során ugyanakkor az összes szolgáltató jelezte, hogy a WC rendelkezésre áll a vendégek számára.

Tény, hogy a vendégek többsége számára csak akkor lesz fontos a szolgáltatás szerződési feltételrendszere, ha valamilyen baj történik (hibás vágás, árprobléma, panasz), mi mégis úgy gondoljuk, hogy az alap szerződési feltételeknek előre, jól láthatóan elérhetőnek kell lennie az üzletekben és (ha van) a weboldalon is. A teszt során mindösszesen egy üzletben olvashattuk el a feltételeket, ám online további 3 fodrászat tette közzé az ÁSZF-et. 4 esetben sajnos semmilyen ezzel kapcsolatos tájékoztatással nem találkoztunk.

Talán még a szerződési feltételeknél is fontosabb, hogy az ügyfelek megismerhessék a szolgáltatás díjait. Különösen igaz ez annak ismeretében, hogy az árkülönbségek igen nagyok. A teszt során találtunk 1500 és 3500 közé eső férfi rövid hajas árakat, míg a női árak 3590 és 11.000 Ft közé estek. Egy tesztelt vidéki üzletben egyáltalán nem tájékoztattak az árakról, díjakról, míg a többi esetben online és a helyszínen is elérhető volt a díjtáblázat. Fontos ugyanakkor, hogy az ártáblázatot a rendelés felvételekor lássa az ügyfél. Több esetben is volt arra példa, hogy az árak egy sarokban voltak a falra kihelyezve, vagyis azt előzetesen, a szolgáltatás megrendelése előtt csak nehezen tudta volna megismerni a fogyasztó.

Szintén az árakkal, díjszabással kapcsolatos probléma az utóbbi időben elterjedt franchise szalonok által használt promóció („csak vágás”), mivel az általunk vizsgált szolgáltatók mindegyike feltételként írta elő az aznapi hajmosást. Amennyiben az ügyfél úgy nyilatkozik, hogy nem aznap mosta a haját, akkor automatikusan köteles igénybe venni a hajmosási szolgáltatást is, jelentős díj ellenében (többnyire a hajvágási díj kb. 50%-a). Bár higiéniai okokkal nyilván igazolható ez a gyakorlat, a távolról is hívogató „CSAK HAJVÁGÁS” vagy „CSAK VÁGÁST KÉR? CSAK VÁGÁST KAP” üzenetek nem ezt sugallják, így a gyakorlat alkalmas lehet a fogyasztók megtévesztésére. A díjak kapcsán aggályos az a gyakorlat is, hogy a hajfestés esetén a díjat csak utólag, a festék fogyásának ismeretében állapítják meg. A fogyasztói döntés meghozatalához ez nem egy korrekt eljárás, mivel a festék fogyása sem csak a haj, hanem a fodrász ügyességének és figyelmének a kérdése is. Azt gondoljuk, hogy a díj tartalmazhatná az átlagos festék-fogyás költségét, így a fogyasztó előre pontosan tudni fogja, mennyit is kell fizetnie.

Fontos még említést tenni arról a gyakorlatról, melyben a fodrász a vendég megkérdezése nélkül, vagy a vendéget kényszerhelyzetbe hozva helyez fel zselét, waxot vagy más anyagot az ügyfél hajára, fejbőrére. Mivel ennek a szolgáltatásnak külön költsége van a legtöbb esetben, illetve a vendégek egy jelentős része allergiás vagy egyéb okokból nem igényli ezt a fajta törődést, fontos lenne előzetesen érdeklődni a fodrász részéről. Kifejezetten sérti a fogyasztó érdekeit, ha olyan szolgáltatásért fizet, amit nem rendelt meg, illetve akár egészségügyi okokból nem szeretne igénybe venni. A vendég megkérdezése nélkül felvitt zselé – melyért utólag fizetni kell – kifejezetten erős példája a tisztességtelen, agresszív kereskedelmi gyakorlatoknak.

Végezetül térjünk ki az ügyfelek rémálmára: mi van, ha nem sikerül a frizura? A fodrászat, a hajvágás egy szolgáltatás, melynek igénybe vevője ugyanúgy élhet szavatossági jogaival, mint egy bolti vásárló. Ha a szolgáltatás nem felelt meg a szerződésben, ajánlatban rögzítetteknek, vagy akár csak eltér a más hasonló szolgáltatásoknál megszokottaktól, akkor kifogással élhetünk. A szolgáltatás természetéből eredően kérhetünk javítást (dolgozzon még egy kicsit), kérhetünk árleszállítást, vagy akár kérhetjük a teljes költség visszafizetését (illetve nem fizetünk, hiszen a fizetés többnyire utólag történik). Több vásárló is kérdezte már tőlünk, hogy egy elrontott frizura esetén van-e jogunk az elállás mellett akár kártérítést is kérni. Természetesen igen, ugyanakkor a kártérítés mértékének meghatározása igen nehéz, hiszen egy nem vagyoni kár pontos meghatározása bíróság számára is nehéz feladat.

Fodrászatok összehasonlító táblázata


A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu

Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - a fogyasztók érdekében.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének "Fogyasztók tudatosítása aktív fogyasztói közösségek alakítása révén" c. programja, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával valósult meg