Az eldobható férfi borotva - termékteszt
Az eldobható férfi borotva – középkori kínzószerszám vagy használható eszköz?
Újra divatba jött ugyan a borbély, de
még az elektromos borotvára esküvők is rákényszerülhetnek néha az eldobható termékekre.
Vajon melyik az a fajta, amivel a legkisebb merényletet követjük el az
arcbőrünk ellen?
A teszt értékelési szempontrendszere
Nyolc gyártó 13 eldobható férfi borotváját tesztelte a FOME megbízásából a CP Contact Kft. – a kollégák és családtagjaik legnagyobb bánatára nem laboratóriumban, hanem valódi férfiarcokon. Az értékelés szempontjainak felállításakor egyértelmű volt a cél: legalább egy borotválkozásra legyen alkalmas a borotva, legalább addig vágjanak a pengék, és működjön a hidratáló csík. A tesztelés során az alábbi szempontok kerültek górcső alá:
- gumírozott-e;
- van-e hidratáló csíkja;
- van-e mozgó pengéje;
- hány pengéje van;
- mennyire tisztítható jól;
- mennyire hatékonyak a pengék;
- milyen az ár/érték arány?
Az első három szempontot 1-1 ponttal díjaztuk, a pengék darabonként 1-1 pontot értek, a tisztíthatóságot és a pengeélességet pedig 1-5-ös skálán értékeltük, ahol az 1 a legrosszabb, az 5 a legjobb érték volt.
A dobogóra egyértelműen azok a borotvák kerültek, amelyek gumírozottak, észrevehető hidratáló csíkkal, legalább három pengével, és mozgó pengével is rendelkeznek. Árban is ezek a legerősebb termékek, igaz, a legdrágább, 383 forintos darabárú borotvát minőségben verte a 275 forintos. A kétpengés tömeg az elérhető 16 pontból többnyire 10 alatt volt, de az áruk is ennek megfelelően alakult, bőven 100 forint alatt. A legolcsóbb, 47 forintos borotva azonban jobbnak bizonyult az utolsó helyen kullogó 129 forintos pengénél.
Legjobbak és gyengébbek
Látszik, hogy a gyártók többféle igényt igyekeznek kiszolgálni: a két legjobb, és a két legrosszabb borotva ugyanúgy a Gillette és a Wilkinson márkaneveket viselik. Nem árt tehát pontosan megjegyezni az elnevezéseket, nehogy véletlenül mellényúljunk. Ez azonban nehezebb, mint gondolnánk: vajon hányan tudnák jól megtippelni, hogy a Pronto, Extra Sensitive, Extreme Sensitive és Extra 3 active hogyan követik egymást az ár illetve minőségi skálán?
Kiszerelések, megtévesztő csomagolások
Azt, hogy hány eszközt rejt egy-egy zacskó, szintén nehéz pontosan bemérni – a 13 zacskó közül volt, ami 3, volt, ami 10 borotvát tartalmazott. Könnyen zavart okozhat az is, ahogy a többdarabos kiszerelésben található borotvák számát feltüntetik a csomagoláson: a „3+1” vagy „4+2” fölösleges matekozásra kényszeríti az embert.
Főleg, hogyha kiderül, hogy 4 db Wilkinson Extra 3 borotvát fillérre ugyanannyiért kapunk meg, mint 3+1 Wilkinson Extreme Sensitive borotvát. Az utóbbi ugyan 2 ponttal többet ért el a teszten, de ettől még nem feltétlenül támad az az érzése az embernek, hogy valóban kapott egy ajándék borotvát. Ráadásul a teszt idején nem találtunk a Wilkinsonnak ebből a termékéből 3-mas kiszerelésűt, így az a benyomása támad az embernek, hogy a „+1 gratis” felirat nem valami rendkívüli akciót takar, hanem tartósan – és jogtalanul – használják szimpla marketing eszközként.
A fogyasztóvédelmi hatóság korábban – fogyasztói szemmel mindenképpen – jogosan minősítette megtévesztőnek, ha egy „+1 ingyen”, „2+1 ajándék”, „+30% ingyen” felirattal rendelkező termék esetében kiderült, hogy a termék ára az ajándékba vagy ingyen adott termékkel együtt drágább volt, mint korábban ingyenes ajándék nélkül.
Jelen esetben persze nem tudjuk, hogy volt-e egyáltalán 3, 4 vagy egyéb „ajándék nélküli” csomagolás, és annak mennyi volt az ára, de a piacot figyelve úgy tűnik, hogy a jelenlegi rendszerben nem különleges ajánlat, hanem alaphelyzet az, hogy 1 db-ot ingyen adnak. Az akciókkal szemben ugyanakkor alapelvárás, hogy rendkívüli ajánlatok legyenek, és ne egy folyamat természetes részei. Az kutatások alapján bebizonyosodott, hogy sok fogyasztó szívesebben választja az 5+1 ajándék csomagolást, mint a 6 darabos kiszerelést, mivel az ár ellenőrzése nélkül is kedvezőbbnek véli az ajándékkal bővített kiadást.
Árak, egységárak
Az egységárakat mindenképpen érdemes nagyon megnézni, hiszen a legolcsóbb és a legdrágább termék között nyolcszoros (!) az árkülönbség. A csomagok átlagára a tesztelt termékek esetében 761 forint volt – ehhez képest 599 forintért vehetünk 5 darab 14 pontos Lord Fresh PL3-mast, 695-ért 5 darab 10 pontos Wilkinsont, vagy 699-ért akár 10 darab Tescós vagy Rossmannos borotvát is.
Az ár-érték arány győztese pont ez az átlag alatti csomagárat hozó Lord Fresh PL3-mas lett – bár a mozgó penge hiánya valamennyire kikezdte a tesztelők komfortérzetét (és bőrét). Ez azonban nem bizonyult olyan súlyos problémának, mint más esetekben a teljesen életlen pengék, az egy borotválkozás alatt is lekopó hidratáló csík, vagy a minden ütögetés és vizezés ellenére tapasztalt tisztíthatatlanság.
Borotva neve |
pengék |
mozgó |
gumírozás |
hidratáló csík |
tisztíthatóság (1-5) |
penge |
ÖSSZESEN |
egységár |
kiszerelés |
csomagár |
|
Wilkinson Extreme Sensitive |
3 |
1 |
1 |
1 |
5 |
5 |
16 |
275 Ft |
3+1 |
1 099 Ft |
|
Gillette Blue 3 |
3 |
1 |
1 |
1 |
4 |
5 |
15 |
383 Ft |
3 |
1 149 Ft |
|
Wilkinson Extra 3 active |
3 |
1 |
1 |
1 |
4 |
4 |
14 |
275 Ft |
4 |
1 099 Ft |
|
Lord Fresh PL3 |
3 |
0 |
1 |
1 |
5 |
4 |
14 |
120 Ft |
5 |
599 Ft |
|
BIC 3 Sensitive |
3 |
0 |
1 |
1 |
3 |
4 |
12 |
133 Ft |
4+2 |
795 Ft |
|
Tesco Avouré Pro formula for men |
3 |
1 |
1 |
1 |
3 |
3 |
12 |
250 Ft |
4 |
999 Ft |
|
Wilkinson Extra Sensitive |
2 |
0 |
1 |
1 |
2 |
4 |
10 |
140 Ft |
5 |
695 Ft |
|
Balea (DM) |
3 |
0 |
1 |
0 |
3 |
3 |
10 |
112 Ft |
8 |
899 Ft |
|
Tesco Avouré |
2 |
0 |
1 |
1 |
2 |
3 |
9 |
70 Ft |
10 |
699 Ft |
|
Isana (Rossmann) |
2 |
1 |
1 |
0 |
3 |
2 |
9 |
70 Ft |
10 |
699 Ft |
|
Blue Sky 5 Duo plus |
2 |
0 |
1 |
1 |
3 |
0 |
7 |
56 Ft |
5 |
279 Ft |
|
Wilkinson Pronto |
1 |
0 |
0 |
0 |
4 |
1 |
6 |
47 Ft |
5 |
235 Ft |
|
Gillette 2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
1 |
2 |
5 |
129 Ft |
5 |
645 Ft |
A borotvák összpontszámai és egységárai:
---
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu
Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.
A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének „A fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek 2017. évi támogatása" elnevezésű, "A fogyasztói tudatosság növelése internetes fogyasztói közösségek alakítása révén" tárgyú pályázati programja, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával valósul(t) meg. Nyilvántartási szám: FV-I-17-2017-00027