Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2018 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 52 87 65 65

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

150 ezer kilométer vagy 7 év: avagy az önkéntes jótállás rejtelmei az autókereskedőknél

150 ezer kilométer vagy 7 év: avagy az önkéntes jótállás rejtelmei az autókereskedőknél

Marketingeszközként minden autómárka beveti ugyan az önkéntes jótállást, de arról, hogy ez pontosan mit takar, sokan szűziesen hallgatnak: a tájékoztatás igen gyenge lábakon áll. Teszt arról, hogy 17 féle új autó esetében mit vállalnak a gyártók meghibásodás esetén.

Az ingatlan után a legtöbb magyar családban az autó a második legdrágább vagyontárgy, sokszor mégis többet tudunk a matracunkra vagy a botmixerünkre vonatkozó jótállásról, mint a gépjárműre vonatkozóról. A 151/2003 kormányrendelet alapján pedig az autókra is ugyanúgy érvényes az egyéves kötelező jótállás, és a kétéves kötelező szavatosság. Egy éven keresztül tehát a gyári hibákból eredő meghibásodásokat ingyen ki kell javítaniuk a márkaszervizeknek, sőt ha a jármű mozgásképtelen, vállalniuk kell a szállítás, vagy a helyszíni javítás költségeit is. Ha pedig vitatják, hogy gyári hibáról van-e szó, akkor a bizonyítási kötelezettség őket terheli. Ugyanúgy érvényes az autókra a kétéves szavatossági jog is, mint bármely más termékre – bár itt a jótállás lejárta után a bizonyítás már nem a kereskedőt, hanem a fogyasztót terheli.

A szervizelés költségei miatt az ember eleve retteg, hogy valami baj lesz az autóval, amit akár 5-10 évre vásárol. A gyártók ezt a félelmet próbálják enyhíteni azzal, hogy a kötelezőnél kicsit hosszabb időre vállalnak jótállást a termékükre. A tesztben 17 Magyarországon forgalmazott autómárka önkéntes jótállásra vonatkozó vállalásait vettük górcső alá, és az alábbi szempontokat vizsgáltuk, új autók esetében:

1.  Milyen hosszú ideig vállalnak önkéntes jótállást a cégek?

2.  Mennyire tájékoztatnak jól az önkéntes jótállásról?

3.  Milyen korlátozásokat kötnek ki az önkéntes jótállásra?


1.  Az önkéntes jótállások típusai

Az önkéntes jótállást az autógyártók jellemzően kétféle módon kínálják: vagy egyszerűen meghosszabbítják a kötelező jótállási időszakot, vagy „év vagy kilométer” opciót ajánlanak fel. Utóbbi esetben addig érvényes az önkéntes jótállás, amíg a forgalomba helyezés időpontjától letelnek a megadott évek vagy elérjük a megadott kilométert. A 17 gyártó közül 5-nél találkozhatunk az első verzióval: 4 márka plusz egyévnyi jótállást tesz rá a kötelezőre, anélkül, hogy megszabnák a jármű futásteljesítményét. Tesztünkön a dobogó legfelső fokára a Hyundai került: ő ugyanis 5 éves jótállást biztosít, függetlenül attól, hány km-t autóztunk.


A "csak év" jótállást kínáló márkák év vállalásai

A Hyundai még azok között a márkák között is előkelő helyen áll a maga 5 évével, amelyek az „év vagy km” jótállást ajánlják a vevőiknek. Közel felük csupán 3 évet, negyedük 4 évet, negyedük 5 évet biztosít - amíg a kilométeróra a megfelelő értéket mutatja -, míg a Kia a maga 7 évével erősen ráver a többiekre. A Kia-Mitshubishi-Ford-Renault élmezőny azonban jelentősen átrendeződik, amint a kilométereket vesszük alapul: a 200 000 km-et kínáló Skoda és Volkswagen az élre ugranak, 150 000 km-rel a Kia és a Ford továbbra is az élbolyban maradnak, majd az egy szál 120 000 km-es Mercedes után a márkák maradék 58%-a 100 000 km-res szürke tömegébe olvad. (Vannak gyártók, ahol típusonként eltér a jótállási idő, így például a Fordnál és a Renault-nál – náluk a minimumot vettük alapul a grafikonok készítésénél.)


Az "év vagy km" jótállást kínáló márkák év-vállalásai


Az "év vagy km" jótállást kínáló márkák km vállalásai

A vizsgált márkák közül tehát a Hyundai ötéves jótállása után – hacsak nem többnyire garázsban parkol az autó – a VW és a Skoda „4 év vagy 200 000 km”-es garanciája, majd a Kia „7 év vagy 150 000 km”-es ajánlata a legjobb.

Az „év vagy km” konstrukciót ajánló márkáknál fontos kérdés, hogy mi történik, ha az autónk a kötelező jótállás vagy a szavatosság ideje alatt romlik el, úgy, hogy már benne van az a 100 000 kilométer, amire önkéntes jótállást vállalt a gyár. 12-ből 5 márka korrekt módon úgy fogalmazza meg az ajánlatát, hogy az első két évben nincs kilométer megkötés a garanciális szervizelésnél, ám a Nissan, a Mazda, a Dacia és a Lexus erre vonatkozóan nem ad pontos tájékoztatást. A Toyota pedig csupán 1 évre, a kötelező jótállás időtartamára vállalja, hogy kilométertől függetlenül ingyen javítja a gyári hibából eredő gondokat, ami nem elegáns – különös tekintettel a fogyasztók szavatossági jogára. Fontos leszögezni, hogy a kötelező jótállás egy, illetve a szavatossági jog két éve alatt a kilométer-korlátozás fogyasztói jogot sérthet.

Az ajánlatokat tovább árnyalhatja, hogy pl. fényezésre vagy egy-egy külön alkatrészre a gyártók további önkéntes jótállást biztosítanak. Ezeket a tesztben külön nem vizsgáltuk, mivel valószínűleg törpe kisebbség az, akinek gyári hibából kifolyólag kezd rozsdásodni az autója a 12 éves garanciaidőn belül.


2.  Tájékoztatás az önkéntes jótállásról

Nem kis erőfeszítést igényel, ha a tudatos vásárló tájékozódni szeretne a jövendőbeli személyautójára vonatkozó jogairól. A kötelező jótállásról és szavatosságról sehol nem esik szó, a kormányrendeletre egyetlen gyártó oldalán sem hivatkoznak. A vizsgált weboldalak 35%-án az önkéntes jótállás homályos marketingszövegként jelenik meg, a pontos feltételekről 4 gyártó egyáltalán nem tájékoztat online, 4 csak felületesen, és csupán 9 – 53% – tartja fontosnak a részletekbe is beavatni a potenciális vásárlókat. Álljon itt példaként a BMW hivatalos weboldalának jótállásról szóló szövege arra, hogy még van hova fejlődni:

A jármű egészére (kivéve a cserélendő kopó alkatrészeket (sic!)), az összes eredeti BMW alkatrészre, valamint az eredeti BMW tartozékokra az átadástól számított mindösszesen két éves jótállás vonatkozik, a szerződési feltételekben és a jótállási jegyen meghatározott tartalommal, függetlenül a futásteljesítménytől. Ez a garantált út a vezetési élmény fenntartására.”


Milyen tájékoztatást nyújt az önkéntes jótállás részleteiről az autómárkák weboldala?

Általában a telefonos ügyfélszolgálatokat is sikerült zavarba hozni az önkéntes jótállásról feltett kérdésekkel: többnyire személyes találkozót javasolnak a márkakereskedőkkel, illetve azt ajánlják, hogy a szakszervizeknél vagy a szervizkönyvben (!) nézzünk utána. Utóbbi elég abszurd, hiszen autóvásárlás előtt ritkán rendelkezik az ember az adott jármű szervizkönyvével, főleg, ha az online sem érhető el. Ki kell emelni a VW/Skoda oldalakat, ahol a Garancia4 program minden részletéről érthetően tájékoztatnak, és az ÁSZF pdf-ben letölthető. A telefonos ügyfélszolgálatok közül a Toyota vizsgázott a legjobban, ahol korrekt tájékoztatást kaptunk, és egyáltalán nem lepődtek meg a jótállásra vonatkozó kérdésektől.

Az önkéntes jótállás marketingcélú kihasználásán több helyen lenne még mit finomítani. A Kia reklámja például akár megtévesztésre is alkalmas lehet, mivel azt hihetnénk, hogy nincs kilométerbeli megkötésük a 7 év alatt, de még a Mitshubishi-é sem tökéletesen érthető, sőt még a Daciánál is írhatták volna kicsit nagyobb betűkkel a 100 000 km-t. A Mercedes Integrált Szerviz Csomagjának reklámja már kellően részletes ahhoz, hogy ne adjon okot a félreértésekre.


3.  Korlátozások

Márpedig félreértésre elég sok lehetőség adódik az önkéntes jótállások körül az autópiacon, a nagyvonalú ajánlatokat a cégek nem osztogatják „csak úgy”. 17 gyártóból 14-nél csak akkor érvényesíthető az önkéntes jótállás, ha dokumentáltan mindig márkaszervizbe – vagy igazoltan „a megfelelő diagnosztikai eszközökkel” rendelkező szervizbe – viszi az ember az autót. Az sem mindegy, hányszor: az önkéntes jótállást könnyen elveszíthetjük, ha az előírt szervizeket nem, vagy akár csak nem pontosan a megadott szervizcikluson belül végeztetjük el. Vannak alkatrészek, amelyeket eleve kizárnak az önkéntes jótállásból, de bővebb felvilágosítást egyetlen márka sem ad arról, hogy a „kopó és forgóalkatrészek” pontosan micsodák. Óvatosnak kell lenni a térbeli korlátozásokkal is: a garancia nem minden országban érvényesíthető. A BMW az egyetlen márka, amely az egész világra kiterjeszti a jótállást, minden más márka korlátoz vagy az EU-területére, vagy még egyedibb módon (pl. a „nem kontinentális Európa területén”). A részletes információkkal kapcsolatban pedig újfent a szervizkönyvre vagyunk utalva.


---


A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu

Készült a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének „A fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek 2017. évi támogatása" elnevezésű, "A fogyasztói tudatosság növelése internetes fogyasztói közösségek alakítása révén" tárgyú pályázati programja, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium támogatásával valósul(t) meg. Nyilvántartási szám: FV-I-17-2017-00027