Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2024 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 80 496 001

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

Hogyan történik a közműszolgáltatás felfüggesztése?

Hogyan történik a közműszolgáltatás felfüggesztése?

„Számlatartozás miatt a szolgáltató fel fogja függeszteni a szolgáltatást. Mire számíthatok?” 


A közüzemi szolgáltatások kikapcsolásánál a szolgáltató a kikapcsolásról szóló értesítésben megjelölt 5 munkanap egyikén kapcsolhatja ki, vagy korlátozhatja a fogyasztást. Jó, ha tudjuk, hogy a villamos energia és földgáz esetében nem kapcsolható ki a szolgáltatás munkaszüneti napon, ünnepnapon, a munkaszüneti vagy ünnepnapot közvetlenül megelőző munkanapon. 

A szolgáltatók a tervezett kikapcsolás előtt, az általuk meghatározott időpontig még elfogadják a beérkezett befizetési igazolásokat és leállítják a kikapcsolást. Arról, hogy a számlatartozás megfizetését milyen határidővel lehet bejelenteni, illetve mi az igazolás módja, a szolgáltatók ügyfélszolgálatán kaphatunk tájékoztatást.A végső befizetési határidőnek azért van jelentősége, mert ezt követően nem garantálható, hogy a szolgáltató le tudja állítani a kikapcsolást. Fontos tudni, hogy a kikapcsolást végző személyek, szerelők nem jogosultak elfogadni a késedelmes befizetésről szóló igazolást. 

A víziközmű-szolgáltatás esetében a szolgáltatónak biztosítani kell a létfenntartáshoz és az egészségügyi vízigényekhez szükséges ivóvizet, ezért egy külön eszköz beépítésével időben és mennyiségben korlátozhatja a szolgáltatást. A víziközmű szolgáltató a szolgáltatást teljesen fel is függesztheti, ha a létfenntartáshoz és a közegészségügyi vízigény más, elérhető módon biztosított, például közcsappal. 

Annak ellenére, hogy bármennyire is kellemetlen a szolgáltatás kikapcsolása, korlátozása, a felhasználó köteles együttműködni a szolgáltatóval, mindenképpen biztosítania kell a bejutást az ingatlanra. A szolgáltató akadályozása a helyi munkavégzés során súlyos mulasztásnak minősül, és a szolgáltató a felhasználóval szemben bírósági nemperes eljárást is indíthat. További hátrányos következmény, hogy a felhasználónak az esetleges többszöri kiszállás költségét is meg kell fizetnie, és csak ezt követően kerülhet sor a visszakapcsolásra. A felhasználó együttműködésének hiányában, ha a műszaki feltételek lehetővé teszik, a szolgáltató a kikapcsolást a közterületen is elvégezheti, amelynek rendkívüli költségeit is ki kell fizetni. Szintén fontos tudni, hogy ha a fogyasztó hibájából nem hajtható végre a kikapcsolás, a szolgáltató felmondhatja a szerződést. Ezek alapján nem tanácsoljuk, hogy a kikapcsolás folyamatában a szolgáltatót a felhasználó akadályozza!

Amennyiben a kikapcsolás jogszerűségét vitatja, először a szolgáltatóhoz, majd lakossági felhasználóként a megyeszékhely szerinti járási hivatalokhoz, nem lakossági felhasználóként pedig a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalhoz fordulhat panasszal, vagy kérheti a békéltető testület eljárását.

- További tanácsért keresse a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületét a 0652/876-565-ös telefonszámon, és az info@fogyasztovedok.hu e-mail címen. 

- A járási hivatalok keresője: http://jarasinfo.gov.hu/

- A békéltető testületek elérhetőségei: https://www.bekeltetes.hu/