Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2024 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 80 496 001

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

Társasházban lakik? Ki viseli a költségeket, ha a vezeték meghibásodik?

Társasházban lakik? Ki viseli a költségeket, ha a vezeték meghibásodik?

Az úgynevezett csatlakozási pont utáni vezetékek karbantartásának költsége a társasházat, így a lakóközösséget terheli.


A csatlakozási pontot a jogszabály alapján a csatlakozási szerződésben határozza meg a szolgáltató. A csatlakozási pontot követően kialakított, a társasházban kiépített vezeték tulajdonosa a társasház, amely egyben a karbantartásról is köteles gondoskodni. A csatlakozási pontok meghatározása az egyes közüzemi szolgáltatásoknál eltérően történik:

-villamosenergia-szolgáltatás esetében a csatlakozási pont a csatlakozó főelosztóban van, amely már a társasház tulajdona;

-földgázszolgáltatás esetében a telekhatár számít csatlakozási pontnak, ezért a telekhatártól a fogyasztói főcsapig húzódó csatlakozó vezeték már a társasház, míg a főcsap utáni fogyasztói vezeték már az ellátott fogyasztó tulajdona;

-távhőszolgáltatásnál a csatlakozási pont a szolgáltató tulajdonában lévő hőközpont, ezért a hőközpontból kijövő vezetékek már a társasház tulajdonában vannak. A hőközpontban lévő berendezések (hőmennyiségmérő, csapok, stb.) a szolgáltató tulajdonában állnak, így azok karbantartási költségeit a szolgáltató viseli;

-víziközmű-szolgáltatás esetében a szolgáltatási pont az ivóvíz-, illetve szennyvíz-bekötővezeték felhasználó felőli végpontja.

Ha pontosan szeretnénk megismerni a társasházunkban lévő csatlakozási pontokat, valamint az előbb említett műszaki berendezéseket, a társasházi közös képviselőt javasoljuk megkeresni! Szintén a közös képviselőhöz érdemes fordulni, ha a társasház fenntartásával kapcsolatban felmerült költségekről, azoknak a lakóközösség közötti megosztásának módjáról szeretnénk információt kapni.

A társasházakat mint felhasználókat is megilleti a jogorvoslat joga, ha velük szemben a szolgáltatók nem megfelelően járnak el. Ilyen esetben is először a szolgáltatóhoz kell fordulni, aki segíthet a helyzet tisztázásában, és megoldási javaslatot is adhat, ki a vitatott vezetékek tulajdonosa.

Amennyiben a közműszolgáltatási hálózathoz való csatlakozással összefüggésben mégis panasza merülne fel a társasháznak, és a szolgáltató elutasító választ ad, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál élhet panasszal. Távhőszolgáltatásra vonatkozó kifogás esetén a megyeszékhely szerinti járási hivatalnál vagy a helyi jegyzőnél tud eljárást kezdeményezni a társasház. A társasházak döntően lakossági felhasználónak minősülnek, így számlázással kapcsolatos panaszuk esetében is a megyeszékhely szerinti járási hivatal tud eljárni.

- További tanácsért keresse a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületét a 0652/876-565-ös telefonszámon, és az info@fogyasztovedok.hu e-mail címen. 

- A járási hivatalok keresője: http://jarasinfo.gov.hu/

- Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal elérhetőségei: http://www.mekh.hu/