Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2024 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 80 496 001

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

Társasházban lakik? Érthetetlen a közüzemi szolgáltatás elszámolása? Hol tehet panaszt? (2. rész)

Társasházban lakik? Érthetetlen a közüzemi szolgáltatás elszámolása? Hol tehet panaszt? (2. rész)

Posztunkban az ivóvíz-, és csatornaszolgáltatás, valamint a távhő költségek elszámolását nézzük meg.

„Társasházban lakom. Minden közüzemi számlámat határidőre kifizetek. Ennek ellenére a közös költségből is fizet a társasház közüzemi díjat. Jogos ez?”

-Az ivóvíz- és csatornaszolgáltatás esetében a víziközmű-szolgáltató elsősorban a társasházzal számol el a bekötési (fő) vízmérő alapján. Ha a lakásokban nincs hiteles mellékvízmérő, a költséget a lakók többnyire – a társasház szabályzata szerint – a lakások alapterületét vagy a lakók számát alapul véve, átalánydíjban fizetik meg a társasház részére. Ez esetben a számlát a társasház teljes fogyasztásáról a közös képviselő részére juttatja el a szolgáltató. A mellékvízmérők felszerelésével – és mellékszolgáltatási szerződés megkötésével – ugyanakkor lehetőség nyílik arra, hogy a társasházak vízfogyasztását elkülönítetten, lakásonként mérjék. Ekkor a szolgáltató az egyes lakások fogyasztása vonatkozásában a szolgáltatóhoz bejelentett felhasználó részére fog számlát küldeni. A társasházi közös helyiségek fogyasztásáról továbbra is a közös képviselő kap számlát, amelynek megosztása a lakók között a belső szabályzat szerint történik.

-A távhő- és a melegvíz-szolgáltatás díjának elszámolása az úgynevezett hőközpontban lévő hőmennyiségmérő alapján történik a szolgáltató és a társasház között. A társasház dönthet úgy, hogy a díjat a társasház egy összegben fizeti meg a szolgáltató számára. Ebben az esetben a távhőszámla összegének lakók közötti szétosztása teljes egészében a társasház belső szabályzata szerint történik. Gyakoribb azonban, hogy a társasház az egyes lakókra vonatkozó számlázást és díjfizetést választja. Ekkor a társasház által meghatározott díjszétosztási szabályok alapján a szolgáltató állítja ki az egyes tulajdonosok, díjfizetők számára a számlákat. A fűtési díjak egyes lakások közötti szétosztása történhet az épületrészek légtérfogata alapján, vagy fűtési költségmegosztók alkalmazásával. Ekkor az épület valamennyi hőleadó berendezésére költségmegosztó műszert kell szerelni. Költségmegosztók alkalmazása esetében a költségek minimum 30%-át, de legfeljebb 50%-át a lakás légtérfogata alapján kell megosztani, s csak a fennmaradó rész osztható fel a költségmegosztókon mért adatok, továbbá egyéb figyelembe veendő szempontok alapján. Ilyen szempont lehet az adott lakás épületen belüli elhelyezkedése, amely befolyásolhatja a helyiségekben felhasznált fűtési hőmennyiség mértékét. Kiemelendő, hogy a díjszétosztási arányok megfelelő kialakítása a társasház feladata, amelynek szabályait jogszabályok határozzák meg!

A meleg víz készítéséhez szükséges hőmennyiség díját is szét kell osztani a társasházban. Ez egyrészt a lakásokban felszerelt használati melegvíz-költségmegosztók felszerelésével oldható meg, másrészt a díjmegosztás alapját a lakásokban felszerelt melegvíz-kifolyócsapok száma is képezheti. A költségosztás szabályait a jogszabályok alapján a társasház alakítja ki, a költségosztók, mellékvízmérők adatainak figyelembe vételével.

-Mit tehet, ha a társasház költségmegosztási módját hátrányosnak tartja?
Ebben az esetben, mivel nem a szolgáltató állapítja meg a megosztás módját, hanem a társasház, ezért a társasház közös képviselőjéhez kell fordulni. A megosztás módját – indokolt esetben – a lakóközösség közgyűlési döntéssel módosíthatja.

- Hova fordulhat panaszával, ha a társasházi közüzemi szolgáltatással nem elégedett?
Amennyiben az elszámolással vagy az üzemeléssel kapcsolatban merül fel probléma, először a társasház közös képviselőjét célszerű megkeresni, majd indokolt esetben a szolgáltatóhoz lehet fordulni. Fogyasztóvédelmi eljárást víziközmű szolgáltatás esetében, az ügy típusától függően – műszaki, illetve szerződésekkel kapcsolatos ügyekben – a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatalnál, valamint – számlázással, elszámolással, méréssel kapcsolatos ügyekben – a megyei kormányhivatalokban működő fogyasztóvédelmi hatóságnál lehet kezdeményezni. Távhő szolgáltatás esetében egyes fogyasztóvédelmi ügyekben a megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi hatósága, valamint a területileg illetékes jegyző járhat el. 

- További tanácsért keresse a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületét a 0652/876-565-ös telefonszámon, és az info@fogyasztovedok.hu e-mail címen. 

- Kormányhivatalok elérhetőségei: http://www.kormanyhivatal.hu/hu

- A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal weboldala: http://www.mekh.hu