Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2024 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 80 496 001

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

Online piacterek fogyasztóvédelmi vizsgálata

Online piacterek fogyasztóvédelmi vizsgálata

Webshopok, vagy sem? Minek minősül, ha egy oldal több tízezer webshop ajánlatait teszi közzé a felületein? Mi az eBay, az Amazon, a Facebook Marketplace és egy hazai szereplő, az eMag Marketplace fogyasztóvédelmi garanciáit vizsgáltuk meg.


Az internetes vásárlás mindig magában hordozza a veszélyét annak, hogy a megvásárolt termék nem felel meg az igényeinknek, esetleg nem olyan élőben, mint a digitális képeken. Ezekben az esetekben a fogyasztóvédelmi jogszabályok lehetőséget adnak arra, hogy éljünk elállási jogunkkal és 14 napon belül visszaküldhessük a terméket. 

De vajon kinek? Kivel szemben él ez az elállási jogunk? 

Miről kell tájékoztatnia egy webshopnak a vásárlást megelőzően? 

A nemzetközi és hazai piacterekre vajon más szabályok vonatkoznak? 

Az eMag Marketplace, az eBay, a Facebook marketplace, és az Amazon felületeit vettük górcső alá. Mivel az ebay-nek, Amazonnak nincs magyarországi internetes oldala, ezért a vizsgálat során ezekben az esetekben egy Európai Uniós ország honlapján tájékozódtunk – amennyiben erre lehetőségünk nyílt. A tapasztalataink vegyesek, de egy biztos: magyar tájékoztatáshoz szokott fogyasztónak külföldi piactéren nem lesz egyszerű dolga, és ha a hazai szabályokat várja el ott is, könnyen érhetik csalódások.

Vizsgálati szempontok

A nagyobb nemzetközi piacterek elállási és garanciális feltételeinek a vizsgálatát az alábbi szempontok alapján vizsgáltuk:

1. Nyelvi nehézségek. Van-e magyar nyelvű ÁSZF?

A hazai felhasználók többségének nincsenek képességei arra vonatkozóan, hogy az oldal működésére vonatkozó szabályokat a magyartól eltérő nyelven tudják értelmezni. A magyar fogyasztók szempontjából tehát kiemelkedően fontos, hogy saját nyelvükön tájékozódhassanak. A vizsgálat fő szempontjai közé tartozott, hogy a tájékozódást anyanyelven tudjuk-e megkapni.

2. A feltételek könnyen elérhetőek-e a webáruház honlapján?

A vásárlás feltételei (lehet üzletszabályzat, vagy ÁSZF) tartalmaznak minden fontos szabályt, itt kerül megfogalmazásra, hogy kivel, és milyen szolgáltatásra kötünk szerződést. Nem mindegy, hogy ha licitálunk, azt milyen feltételekkel tesszük, ahogy az sem, hogy kitől és milyen feltételekkel vásárolunk, és a megvásárolt termékre milyen mélységű, és mennyi ideig élő szavatosságot, jótállást vállal az eladó. Ennek megfelelően fontos fogyasztói jog, hogy a szerződési feltételek elérhetőek-e az oldalon jól láthatóan, ha elérhetőek, akkor letölthetőek és menthetőek-e?

3. Az elállási gyakorlat megfelel-e az európai jogszabályi követelményeknek?

Európában a fogyasztók megszokták, hogy 14 napig meggondolhatják magukat internetes vásárlás esetén, és ha visszaküldik a terméket, a vételárat vissza kell számukra téríteni. Akár európai, akár azon kívüli a szolgáltató, megvizsgáltuk, hogy ezzel a joggal tud-e élni az ügyfél a piacterek eladóinál.

4. Milyen szavatossági, jótállási feltételekkel találkozhatunk?

A magyar viszonyokhoz szokott fogyasztónak nem mindegy, hogy más felületeken megkapja-e azt a 2 év szavatosságot és adott esetben 1 év kötelező jótállást, ami itthon többnyire természetes. De az sem mindegy, hogy mik a pontos feltételek. Itthon tudjuk, más felületen természetesnek vesszük?

5. Kiderül-e, hogy a vásárlás során kivel kötök szerződést?

Az online piacterek nem igazi webshopok, hanem ezernyi webshop gyűjtőhelyeként működnek, mint egy piac, vagy bevásárlóközpont. Számos esetben okoz problémát, hogy egy jól bevezetett márkanév (akár itthon az eMag) esetében a fogyasztó azt gondolja, hogy az eMag-tól vásárol (ők a hirdetéssel erre rá is erősítenek), ám ha jól utánajárunk kiderül, hogy egy sosem hallott kis webshop az eladó. A piactereknek kutya kötelességük az eladó tekintetében pontosan tájékoztatni a vásárlókat.

6. Milyen felelősséget vállalnak a piacterek üzemeltetői?


Ha már üzemeltetünk egy piacteret, figyelnünk kellene, hogy a piactéren az eladók betartják a jogszabályokat. Vagy mégsem? Miképpen működik ez az online térben?

1. Nyelvi nehézségek – szerződések magyarul és angolul

A fent megjelölt webshopok közül csak az eMAG-nak és a Facebook Marketplace-nek van magyar oldala, így a többi esetben csak idegen nyelven kaphatunk információt jogainkról. Hasznos lehet ugyanakkor a hírek szerint a különböző fordítóprogramok használata, melyekkel azok is tudnak tájékozódni, akik nem beszélnek idegen nyelven. 

Nem mellékes, hogy a piacterek üzemeltetői magyar, esetleg EU illetőségű társaságok, vagy esetleg egy unión kívüli cég. A vizsgálatunk alkalmával az alábbi szerződő feleket tudtuk azonosítani a piactér üzemeltetőjeként:

Név

Illetőség

Nyelv

Szerződő fél

Facebook Marketplace

Írország (EU)

Magyar/angol

Facebook Ireland Ltd.

eMag Marketplace

Magyarország

Magyar

Dante International Kft.

eBay

Németország

Angol

eBay GmbH

Amazon

Luxemburg

Német/Angol

Amazon Services Europe S.à r.l.

Ami mindenképpen érdekes, az az elsősorban amerikai kultúrkörből érkező cégek „rejtőzködése”. Ha meg akarom tudni, hogy milyen cég rejtőzik a Facebook vagy az eBay mögött, azt komoly keresés és klikkelgetés kell, hogy megelőzze. Ez merőben eltér az európai szokásoktól, ahol a cégadatok megfelelő, jól látható elhelyezése alap elvárás. Ehhez képest a Facebook úgy viselkedik, mintha bőven elegendő kellene, hogy legyen róluk annyi, hogy: „Facebook” – még a szerződési feltételek, vagy az adatkezelési tájékoztató sem tartalmazza a megszokott, alapos cégadatokat.

A nyelvi nehézség lényeges kérdés, így fontos megmutatnunk, milyen információkat lenne fontos összeszednünk, ha online piactérről rendelünk:

·Ki (cég vagy magánszemély) minősül eladónak?

·Milyen felelősséget vállal egy esetleges hibás teljesítésért (csalásért) a piactér üzemeltetője?

·Ki biztosítja a jótállást, szavatosságot? 

·Kivel szemben érvényesíthető az elállási jog, mennyi ideig, milyen feltételekkel?

·Mennyi idő a kiszállítás, és mennyibe kerül?

·Ha elállok a szerződéstől, milyen módon tehetem azt meg?

·Ha elállok a szerződéstől, mennyibe kerül nekem a termék visszaküldése?

·Mi a pontos eljárás licit esetén?

·A vásárolni kívánt termék új, vagy használt?

A fogyasztói jogok kapcsán fontos tisztáznunk egy nagyon lényeges információ angol megfelelőit: hiszen a szavatosság és a jótállás esetében sokan itthon sem teljesen biztosak abban, hogy mikor melyikkel állnak szemben. A warranty (szavatosság) és guarantee (jótállás) a két használatos kifejezés, mely minden vásárló számára fontos kellene, hogy legyen. Sajnos több esetben fordítják a guarantee-t garanciának, de ez nem teljesen pontos, hiszen garancia a magyar jogban nem takar kötelezettséget elromlott termékek kijavítására, kicserélésére. A hétköznapi nyelvben ennek ellenére használatos garanciát inkább a jótállásként szokták értelmezni, de érdemesebb a fentiek miatt mindig alaposan tájékozódni, ha a garancia szóval találkozunk: mit is takar a kifejezés.

A nyelvi nehézségek kapcsán megállapítható, hogy jelenleg az Amazon és az eBay nem érhető el magyar nyelven, így a használati, szerződési feltételeket angol, vagy egyéb nyelven (német, lengyel, stb.) érhetjük el. Csak akkor használjuk ezeket az oldalakat, ha pontosan tisztában vagyunk a használatának feltételeivel, következményeivel. Nem szabad elfelejteni, hogy az eBay esetében a piactér biztosítója, és sokszor az eladók is az EU területén kívüliek, vagyis a megszokott jogainkat (2 év szavatosság, 14 napos elállás, stb.) nem biztos, hogy érvényesíthetjük. Érdekesség, hogy az eBay szerződési feltételeiben (user agreement) egy szerződésben angolul jelöl meg több, az eBay Inc tulajdonában álló céget mint szerződő felet attól függően, hogy a vásárló az USA, Kanada, az Egyesült Királyság, vagy az EU egyéb területéről vásárol. Kiemelendő, hogy az EU-n kívüli eladó esetében a hazai hatóságok, békéltető testületek sem tudnak releváns jogi segítséggel szolgálni, ha bajba kerülünk, vitába keveredünk.

2. Szerződési feltételek elérhetősége

A nyelvi nehézségeken túl az egyes szerződési feltételeket megtalálása sem egyszerű feladat.A legegyszerűbben a regisztráláskor kapunk tájékoztatást a feltételekről, így ha használni akarjuk az webshopot, akkor javasolt a szerződési feltétel eltárolása a számítógépen. Fontos tudni ugyanakkor, hogy az egyszer elmentett szerződési feltételt akár évente többször is változtathatják, így a mentett verzió új tranzakciók esetében már nem lesz releváns. 

Az eMag Marketplace és a német Amazon esetében néhány kattintással el lehet jutni az Általános Felhasználási Feltételekhez (AGB), a többi esetben ez már nem ennyire könnyű. A Facebook Marketplace esetében lényegében nincsen felhasználási feltételrendszer, a súgó funkcióból kiindulva tudjuk meg, hogy miképpen lehet eladni és vásárolni a FB Marketplace felületén. Igaz, hogy kevéssé professzionális a felület, azaz eladni is jutalék nélkül lehet (vélhetően egyelőre), a FB az eladók esetleges hirdetéseiből remél bevételt.

Az eBay esetében sem könnyű fellelni a szerződési feltételeket a sok hasonló nevű és tartalmú link és cím között, végül a „user agreement” címszó alatt, az oldal alján megtaláltuk azt, amit igazából kerestünk. Mentségükre legyen mondva, a fogyasztók számára legfontosabb elállási jogról szóló tájékoztató jobban elérhető és jól látható helyen volt.

A vásárlás vagy a tájékozódás előtt érdemes a webshopban beállítani, hogy melyik országban kívánunk vásárolni, mivel a weboldal automatikusan a vállalat székhelye szerinti országot állítja be, ami a legtöbbször az Egyesült Államok. Fontos, hogy amennyiben a termék vételárának devizanemét megadjuk, még nem jelent automatikus csatlakozást a devizanemmel azonos ország weblapjára. Előfordulhat, hogy ilyen weblap nincs, így az alapértelmezett beállítás alapján meghatározott ország szabályai szerint vásárolunk. 

Ahol nincs magyar kiterjesztés (.hu), ott figyelemmel kell lenni arra, hogy az egyes országok oldalai a tájékoztatás területén eltérő szerződéses tartalmat jeleníthetnek meg, mely kifejezett az Unión kívüli és belüli országok között, de az egyes Uniós országok által üzemeltetett honlapon is eltérő lehet. Abban az esetben, ha például az ebay német oldalát nézzük, akkor a szerződési feltételek legelején tájékoztatást kapunk az elállási jogokról az uniós szabályoknak megfelelően és megtalálhatjuk az elállási nyilatkozat mintát is. Ilyen tájékoztatást például az angol (amerikai, angliai), vagy holland nyelvű honlapon nem kapunk, utóbbi az unión belüli egységes jogszabályokra tekintettel mindenképpen jogszabálysértő. 

3. Az elállási jog az online piactereken

Az elemzés részletesebb adatai előtt összegyűjtöttük, hogy a különböző felületeken mennyi az elállási idő, és milyen egyéb fontos adottságai vannak az elállási jognak a különböző piactereken. Mivel piacterekről van szó, ezért van lehetősége az üzemeltetőnek azt mondani, hogy „nekem semmi közöm hozzá, az eladót terheli az elállási jog”, így tesz ezzel a Facebook is, aki klasszikus piacteret üzemeltet. Fontos kitétel, hogy ebben a pontban csak a klasszikus, az EU jog alapján kötelező 14 napos elállási joggal kapcsolatosan vizsgálódunk.

Név

Központi elállás

Érvényesíthető

Facebook M.place

NINCS

-

eMag M.place

NINCS

-

eBay

NINCS

-

Amazon

VAN

14 nap

A Facebook esetében könnyű az elemzés: nem foglalkozik az elállási joggal. Saját maga nem értékesít, a partnerek meg csinálnak, amit tudnak, úgy tájékoztatnak, ahogy tudnak. Mivel a FB rendszere a leginkább klasszikus piactér, így nem is lenne ezzel nagy baj, de fontosnak tartanánk, hogy az üzemeltető biztosítson az eladáskor lehetőséget az eladóknak, hogy a termékekkel kapcsolatos visszaküldéseknek felületet adjon – akár előre megírt sablonok segítségével, mint az eMag.

Az eMAG törekszik a fogyasztók minél részletesebb tájékoztatására, azonban az Általános Felhasználási Feltételek (ÁFF) és az egyéb tájékoztatások már ellentmondásokat, illetve megtévesztésre utaló állításokat tartalmaz. 

A vásárlók számára megtévesztő lehet az eMAG által hirdetett 30 napon belüli díjmentes termékvisszaküldési lehetőség. A tájékoztatásban felhívja az eMAG a vásárlók figyelmét arra, hogy nem minden megvásárolt termék esetében él a 30 napos visszaküldési lehetőség, valamint tájékoztatja a fogyasztót arra, hogy a 30 napon belüli termékvisszaküldés lehetősége részben lefedi a fogyasztók 14 napon belül gyakorolható elállási jogát. Azt is egyértelműen leírják, hogy az eMag Marketplace partnerek esetében az elállási jog kötelezettje a Marketplace partner eladó, és elérhető egy oldal is, ahonnan minden Marketplace partner saját elállási tájékoztatója is látszik (rövid, sablonos). 

A gondot az eMag Marketplace esetében ott látjuk, hogy ha az oldalról vásárolunk, vagy ha hirdetésen keresztül érkezünk az eMag felületére, ott nagyon kis méretben látható csak, hogy nem az eMag, hanem egy partner a termék értékesítője. Ennek megfelelően termékenként csak nagyon nagy alapossággal látható, hogy miképpen és kinél élhetek elállási jogommal. A honlapon megtalálható termékre klikkelve sokszor csak egy kis link („forgalmazza az xy Kft”) mutatja, hogy nem az eMag (Dante) az eladó, hanem egy Marketplace partner. A partner cégnevére kattintva ugyan elérhetőek az eMag oldalán a partner feltételei, de a tudatos fogyasztói döntéshez ezek az információk álláspontunk szerint nem elegendőek, az üzemeltetőnek fontos lenne egyértelműbben elkülönítenie a partnerek és a saját ajánlatait mind a saját oldalán, mind a hirdetésekben, ár-összehasonlító portálokon. Fontos ez azért is, mert a fogyasztók többsége számára önmagában a „forgalmazó” nem feltétlenül jelenti azt, hogy az a cég a termék eladója. A beérkezett panaszok alapján az látszik, a fogyasztók jelentős része végig azt hiszi, hogy az eMagtól rendel, és nem azt, hogy egy eMag piactéren található kisebb vállalkozástól.

Az eBay esetében minden kereskedő beállíthatja a saját elállási (visszaküldési: „return policy”) rendszerét. Erről viszonylag átláthatóan tájékoztat is az oldal a szerződési feltételek, illetve a saját elállási tájékoztatója oldalán. Az oldalon általunk tesztelt termékek mindegyike esetében biztosítja az elállási jogot, ám ez nem a klasszikus 14 napos elállási jog, csupán az eBay saját visszavételi joga. Az, hogy a terméket partnertől vesszük, az oldal szélén látható, kattintva kapcsolatba is tudunk lépni velük – az eBay oldalán.

Az eBay a klasszikus elállási jogon felül biztosít minden vásárlónak egy pénzvisszatérítési lehetőséget is („money back guarantee”), melynek lényege, hogy 21 napon belül visszafizetik a pénzt mindazon ügyfeleknek, akik nem kapták meg a rendelt terméket, vagy ha a megrendelt termék sérült, vagy törött, és akkor is, ha a kiszállított terméket nem rendelték meg. Ezt a szolgáltatást fontos és korrekt, a piacterek üzemeltetői számára példamutató szolgáltatásnak tartjuk, ám fontos, hogy messze nem egyenlő az elállási joggal, melyet az EU jog a fogyasztók számára online vásárlás esetén biztosít.

Az Amazon egyértelműen igyekszik elkülöníteni a saját, és a partnerek által eladott termékeket, de rendszerében nem hozza össze közvetlenül a vásárlót a partnerrel, hanem saját jogi személyt alakított ki a partnerek termékeinek eladására. Ez a jogi megoldás kétségkívül biztonságosabb a fogyasztók számára, mint amit az eBay vagy az eMag esetében láthatunk. Az Amazon pontosan tájékoztat a termékek elállási jogával kapcsolatosan, és az EU jogszabályok betartása is itt a leginkább szembetűnő: egy, központi ÁSZF-ben (AGB) van minden leírva mind a partnerek, mind a saját értékesítés kapcsán. Fontos kiemelni, hogy az eBay-hez hasonló, önkéntes elállási jogot az Amazon is biztosít, német oldalán 30 napos visszafizetési lehetőséget hirdet, mely összetételében hasonló az eBay által alkalmazott 21 napos visszatérítéshez.

4. Milyen szavatossági, jótállási feltételekkel találkozhatunk?

Bár elterjedt Magyarországon, hogy akár az EU-n kívüli országokból vásároljunk piactereken, sokaknak nem sok fogalmuk van arról, hogy milyen jogokat érvényesíthetünk, ha a termék meghibásodik. Magyarországon ez viszonylag egyértelmű, hiszen minden új termékre vonatkozik fogyasztói szerződés esetén 2 év szavatosság (használt termék esetén 1 év), és ha a termék a vonatkozó kormányrendeletben foglalt kötelező jótállás hatálya alá tartozik, akkor 10 ezer Ft vételár felett 1 év jótállást is érvényesíthet a vásárló. Az 1 éves kötelező jótállás már az EU más országaiban sem ismert, ám a 2 éves szavatosság (kis eltérésekkel) minden más tagállamban alkalmazott, azaz EU országból érkező termékek esetében sem kellene meglepetésekkel számolnunk.

Az EU területén kívülről érkező termékek esetében a 2 éves szavatosság (warranty) és az 1 éves jótállás már nem általános. Az eBay ugyan igyekezett külön szolgáltatásokat kidolgozni a német és más EU tagállamokban vásárolt termékek esetére, ez azonban nem átlátható, és kimondható, hogy nem felel meg az EU szabályoknak. Akár új, akár használt termékekről van szó, a 2 év szavatossági idő sehol, semmilyen összefüggésben nem jelenik meg, így nyilvánvaló, hogy vásárlás esetén nehezen lesz érvényesíthető a szavatossági vagy jótállási jogunk, amennyiben azt a vásárlás után 5 hónappal szeretnénk érvényesíteni egy megfelelő kezelés mellett is működésképtelen telefonra.

Az Amazon hasonlóképpen szűkszavú szavatossági információk terén. A termék mellett, illetve főoldalról nem érhető el szavatossággal (Gewährleistung) kapcsolatos információ. Az Amazon esetében ugyanakkor az ÁSZF (AGB) 9-es pontja pontosan felsorolja a szavatossági jog fontosabb tudnivalóit, a kivételszabályokat és a jogérvényesítés lehetőségeit.

A Facebook Marketplace pont ugyanannyi szavatossággal kapcsolatos információt tett közzé oldalán, mint amennyit az elállással összefüggésben: semennyit. Így meglepetés sem ért bennünket a teszt során.

A hazai hatóságok elvárásai magasak fogyasztóvédelmi szempontból (is). Ezeknek részben megfelelve sokkal pontosabb, és a jogszabályokhoz jobban alkalmazkodó az eMag megoldása. Saját feltételeiben pontosan tájékoztat a kellékszavatosság/termékszavatosság/jótállás hármasról, és a termékek esetében is jól látható, hogy az adott termékre milyen önkéntes vagy kötelező jótállás vonatkozik. Az, hogy az adott esetben az eMagtól, vagy partnertől vásárolunk továbbra is problémás, és azzal is találkoztunk, hogy új telefon esetében nem volt látható a „12 hónap” garancia kiírás, holott ez a 151/2003. Korm. rendelet alapján kötelező lenne.


Az eMag nem csak a saját szerződéses feltételeiben, hanem a partnerek számára készített aloldalon is megjelenteti a szavatossági/jótállási ismereteket, vagyis ha megtaláljuk – és érdekel is bennünket – hogy az adott eladónál mire számíthatunk, meg fogjuk találni a kellő információt. Érdekes, hogy az általunk kipróbált eladói aloldalak mindegyikén pont ugyanaz a szavatossági és elállási szöveg volt elérhető, vélhetően az eMag már nem bízza a partnerekre a tájékoztatás elhibázását, ha nem áll neki sajátot írni, kap egy „központi” leírást, tájékoztatót.


5. Kiderül-e, hogy a vásárlás során kivel kötök szerződést?

A vásárló az interneten való szörfözés, vagy a piactér termékei között válogatva nem feltétlenül szembesül azzal, hogy az eMAG webáruházban, vagy az eMAG Marketplace felületén megtalálható partnertől vásárolta meg a terméket. Az eMAG Marketplace-nek 100-nál is több partnere van, melyek külön-külön rendelkeznek Általános Szerződési Feltételekkel. Az éles szemű és fogyasztóvédelemben jártas vásárló az apró betűs részből rájöhet arra, hogy az adott termék forgalmazója nem az eMAG, hanem annak valamely partnere, bár ez elenyésző százalékát teszi ki a vásárlóknak. Sajnos még akkor sem kapunk egyértelmű tájékoztatást, amikor az ügyfél megkapja a vásárlását követő visszaigazoló e-mailt.

Az ebay esetében, valamint az Amazonnál sem olyan egyszerű rájönni arra, hogy ki az eladó. A korábban bemutatott termékoldalak esetében mindig a jobb oldalon voltak a partner eladó adatai, az esetek többségében linkeken elérhető tájékoztatókkal, kapcsolati pontokkal. Ezek ugyanakkor néhány esetben hiányosak, és ahogy az eMag esetében, úgy itt sem teljesen tiszta teljes mértékben, hogy mikor ad el az üzemeltető, és mikor a partner. Azt gondoljuk ugyanakkor, hogy a rendszert már jól ismerő fogyasztók az átlátható tájékoztatást már megfelelően tudják használni, ugyanis a partnerinformációkat az megtalálja, aki eleve is tisztában van azzal, hogy nem csak az üzemeltető, hanem annak partnerei által értékesített terméket is vehet.

A Facebook itt sem tesz túl sokat, ám azt egyértelműen teszi: a piactéren teljesen egyértelmű, hogy nem a Facebook, hanem adott magánszemélyek, vagy cégek adnak el terméket – és az elérhetőségek is megfelelőek. Itt hiányoljuk ugyanakkor, hogy a fogyasztókat védő jogszabályok (elállás, eladó adatai, szavatosság, jótállás) ismertetését elvárja a Facebook az eladóktól. 

Összefoglalóan az az álláspontunk, hogy minden piactér üzemeltetőnek többet kellene törődnie azzal, hogy az eladókkal kapcsolatos információkat jobban kiemelje, láthatóvá tegye már a termék kiválasztásakor, de az is fontos feladatuk lenne, hogy a partnereket jobb, alaposabb és jogszabálykövetőbb információk közzétételére kötelezze. 

6. Milyen felelősséget vállalnak a piacterek üzemeltetői?

A korábban már leírtak alapján – megvizsgálva a szerződési feltételeket, a tájékoztatást és a tényeket – úgy látjuk, hogy a piacterek üzemeltetői nem igazán vállalnak felelősséget azért, ha a felületükön eladó nem teljesíti elállási, szavatossági kötelezettségeit. Azt viszont fontos kiemelni, hogy a fogyasztók alapvető félelmei ellen (nem érkezik meg, törött vagy meg sem rendelt termék kifizetése) mindegyik szolgáltató komoly, több hétig tartó visszafizetési garanciát állított be (a Facebook itt is kivétel, nála nincsen ilyen jog).

Az eMag Marketplace, az eBay és az Amazon ezen felül saját márkanevével, központi feltételrendszerrel, és ügyfélszolgálattal igyekszik biztosítani a vásárlók elégedettségét. Természetesen a termékek és az eladók értékelése is sokat segíthet a fogyasztóknak abban, hogy a megfelelő eladót válasszák ki.


---

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének „A fogyasztói tudatosság növelése internetes fogyasztói közösségek alakítása és fenntartása révén" elnevezésű, FV-I-19-05-C azonosító számú pályázati programja, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával valósul meg.