Rendszerüzenet

Facebook

Twitter

©2024 FOME
Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete

Hétfőtől - Péntekig

díjmentes fogyasztóvédelmi tanácsadás

+36 80 496 001

info@fogyasztovedok.hu

Facebook

„5 év vagy 100 ezer km” – minden rendben van az autók jótállása körül?

„5 év vagy 100 ezer km” – minden rendben van az autók jótállása körül?

Marketingeszközként minden autómárka beveti ugyan az önkéntes jótállást, de arról, hogy ez pontosan mit takar, sokan szűziesen hallgatnak: a tájékoztatás igen gyenge lábakon áll. A jogszabályban előírt kötelező jótállás körül még nagyobb a csend, a legnépszerűbb itthoni autómárka esetében előzetesen interneten semmilyen információ nem található. Teszt arról, hogy 22 féle új autó esetében mit vállalnak a gyártók/kereskedők meghibásodás esetén.


Jogszabályi háttér

Az ingatlan után a legtöbb magyar családban az autó a második legdrágább vagyontárgy, sokszor mégis többet tudunk a matracunkra vagy a botmixerünkre vonatkozó jótállásról, mint a gépjárműre vonatkozóról. A 151/2003 kormányrendelet alapján pedig az autókra is ugyanúgy érvényes az egyéves kötelező jótállás, és polgári törvénykönyv alapján a kétéves, szintén kötelező kellékszavatosság, vagy a gyártónál érvényesíthető termékszavatosság. 

A fentiek azt jelentik, hogy egy éven keresztül a gyártási hibákból eredő meghibásodásokat ingyen ki kell javítaniuk a márkaszervizeknek (kereskedők), sőt ha a jármű mozgásképtelen, vállalniuk kell a szállítás, vagy a helyszíni javítás költségeit is. Ha pedig vitatják, hogy gyári hibáról van-e szó, akkor a bizonyítási kötelezettség őket terheli. Ez a jogszabály nyelvén úgy szól, hogy az eladó mindaddig köteles helyt állni a hibáért, amíg be nem bizonyítja, hogy a hiba az átadás után keletkezett.

Hasonlóképpen érvényes az autókra a kétéves kellékszavatossági jog is, mint bármely más termékre – bár itt a jótállás egy éves határidejének lejárta után a bizonyítás már nem a kereskedőt, hanem a fogyasztót terheli. Termékszavatossági joggal szintén 2 éves időtartamig kereshetjük a gyártót, akár annak hazai képviselőjét (importőr).

Bár az autók piacán is általános a „garancia” szó használata, fontos leszögezni, hogy ez a magyar jogi nyelvezetben lényegében értelmetlen, hiszen a jog ebben a körben jótállás és szavatosságot ismer. Amikor komolyabb szerződéses tartalom nélkül egy autómárka importőre „garanciát” kínál, érdemes már egyből utánajárni, hogy ez mit jelent. Ha jótállást, akkor egy kicsit jobban járunk, ha szavatosságot, akkor annyira már nem. 

Az angol nyelvben a „guarantee” jótállást, a „warranty” szavatosságot jelent, a kettő között az az alapvető különbség a jogi szaknyelvben, hogy míg a jótállás körében előkerülő hibák kapcsán felmerült viták esetén az eladó bizonyítja a hiba eredetét, a szavatosság esetében már a vásárló lesz az, akinek a vita során, vagy a bíróság előtt szakértői költségekre költheti még megmaradt tőkéjét.

A legfontosabb és első tanács tehát meggyőződni, hogy a garancia jótállást vagy szavatosságot jelent, és ha ez nem egyértelmű, utána kell járni a konkrét tartalomnak.

A teszt

A szervizelés költségei miatt az ember eleve retteg, hogy valami baj lesz az autóval, amit akár 5-10 évre vásárol. A gyártók ezt a félelmet próbálják enyhíteni azzal, hogy a kötelezőnél kicsit hosszabb időre vállalnak jótállást a termékükre. A tesztben 22 Magyarországon forgalmazott autómárka önkéntes jótállásra vonatkozó vállalásait vettük górcső alá, és az alábbi szempontokat vizsgáltuk, új autók esetében:

1.Milyen hosszú ideig vállalnak önkéntes jótállást a cégek?

2.Mennyire tájékoztatnak jól az önkéntes jótállásról?

3.Milyen korlátozásokat kötnek ki az önkéntes jótállásra?

Fontos kiemelni, hogy tesztünk az interneten fellelhető információk alapján készült. Kétségkívül az lenne a pontos tájékozódás, ha a szerződési feltételekhez járó dokumentációt néztük volna át, ám úgy gondoljuk, hogy az emberek jelentős része neten tájékozódik, mielőtt a szalonba megy, így fontos, hogy már ezen a ponton elérhetőek és átláthatóak legyenek ezek a fontos információk. 

Már itt megjegyezzük, hogy az itthon évtizedek óta legnépszerűbb autómárkáról, az itthon is gyártott Suzukiról nem találtunk releváns jótállási információt sem a gyártó, sem a kereskedők oldalán. Hasonlóképpen nem tudtunk tájékozódni például a Suzukinál valamivel alacsonyabb darabszámban értékesített Land Roverekről sem.


A jótállási idő hossza

Az összefoglaló táblázatunk igen összetett lett a teszt alapján, így a szövegben annak kisebb, szűkebb részleteit emeljük ki. Kezdjük mindjárt a legfontosabbal, mennyi ideig vállalnak a márkák önkéntesen jótállást? Amint az a bevezetőből látszódott, a 2 év tulajdonképpen kötelező, nagyot az vállal, aki e felett kínál a vevőinek.

A táblázatból látható, hogy 2 és 7 év között mozog a kínált jótállási időszak. Azért, hogy jobban látható legyen, melyik márka mennyit kínál, a diagramon felül táblázatos formában is összeszedtük, ki mit kínál. Kiegészítésképpen fontos megjegyezni, hogy minden márka esetében az alap jótállási idővel számoltunk, mert több gyártó magasabb jótállási időt biztosít a márka prémium termékeire (a cikkben közölt teljes táblázatból ez is látszik).

7 év

KIA

5 év

OPEL, BMW, HYUNDAI, MITSUBISHI, RENAULT

4 év

AUDI, MERCEDES, VW

2+3 év

FORD

2+2 év

SKODA

3 év

HONDA, CHEVROLET, NISSAN, TOYOTA, MAZDA, DACIA

2 év

ALFA, FIAT, CITROEN, PEUGEOT, VOLVO

Ennek alapján a bajnok a vállalásban a KIA, míg az olasz és egyes francia autók gyártói, valamint a Volvo alacsonyabb (mondhatni jogszabályban előírt minimális jótállási időt vállalnak.

A kérdést ugyanakkor mi is összetettebbnek látjuk csupán a számháborúnál. Nyilván van különbség a 2 év és a 7 év között, bár a lényeg talán az, hogy vajon a hatodik, vagy a hetedik évben is ugyanúgy érvényesíthetőek-e jogok egy motorhiba, vagy futóműhiba esetén, mint az elsőben.

Azt pozitív fejleménynek látjuk, hogy egyes gépjárművek gyártói átalakították, mondhatni magyarra szabták a feltételeiket és a jótállási időt. Korábban több szakmai szervezet, és vizsgálatában a fogyasztóvédelmi hatóság is problémásnak látta, hogy a kötelező jótállás (autók esetében ez Magyarországon a bevezetőben írtak alapján 1 év) ideje alatt kilométer korlátozás legyen (jellemzően 100.000 km – azaz ha ezen túlfut a használó, akkor kizárják a jótállási körből). A kötelező jótállás kapcsán fontos tudni, hogy amennyiben a vásárló fogyasztó, azaz természetes személy, a jótállás nem korlátozható semmilyen módon a fogyasztó hátrányára. Ilyen a km korlátozás is, vagyis önmagában jogsértő, ha egy jótállási feltételrendszer az első évben korlátok közé szorítja a jótállás érvényesítését. A korábbi évekhez képest a gyártók közül az alábbiak már megjelenítik a feltételeik között azt is, hogy az első évben nincsen km korlátozás: 

Első évben is van korlátozás*:

Hyundai, Honda, Ford, Volvo, BMW, Mercedes, Nissan, Peugeot, Mazda, Citroen, Fiat, Alfa Romeo, Dacia

1 évig nincsen km korlátozás:

TOYOTA

2 évig nincsen km korlátozás:

AUDI, MITSUBISHI, RENAULT, SKODA, CHEVROLET, VW

3 évig nincsen km korlátozás

KIA

*vagy nincsen tájékoztatás róla online

A kérdést meg is lehet fordítani, hiszen lehet, hogy jogszerűtlen a kizárás kilométer alapon a kötelező jótállási időn belül, ugyanakkor az sem mindegy, hogy a második, harmadik évben hány kilométer futásteljesítményig érvényesíthető jótállás. A verseny ebben a kérdésben az alábbi eredménnyel zárult:

Km korlátozás

Márka

100E

Mitsubishi, Renault, Hyundai, Honda, Ford, Chevrolet, Nissan, Toyota, Peugeot, Mazda, Opel, Citroen, Dacia, Fiat, Alfa Romeo

120E

Mercedes, Volvo

150E

KIA

200E

Audi, VW, Skoda

A kép tehát kiegészül, hiszen bár a 7 éves jótállással magát hirdető KIA itt is jól szerepelt, de magasan előzik a német (cseh) presztízsmárkák közül a VW csoport tagjai, akik jótállás terén vagy 2+2, vagy 4 évet kínálnak, de abban is a jobbak közé tartoznak, hogy 2 évig nem alkalmaznak km korlátozást.

Hosszabban időzhetnénk a jótállási időt kiegészítő, a legtöbb gyártónál általánosnak mondható átrozsdásodási, vagy fényezési jótállási időkről, ám ezeket most nem elemeznénk. Az összetett táblázatban láthatóak, akinek fontos kiegészítő értékek, egy alaposabb áttekintést mindenképpen megérnek. Összefoglalva annyit elmondhatunk, hogy a fényezésre a csúcs az 5 év, míg az átrozsdásodásra 12 év.

Ennek alapján a „számok háborúját” a KIA nyerte, ám a dobogóra holtversenyben az Audi, VW és a Skoda márkái fértek oda.


Tájékoztatás a jótállásról

Nem kis erőfeszítést igényel, ha a tudatos vásárló tájékozódni szeretne a jövendőbeli személyautójára vonatkozó jogairól. A kötelező jótállásról nagyon kevés helyen (emeljük ki a megfelelésre törekvőket: Audi, Skoda, VW, Renault, Peugeot, Citroen) és többnyire igen sokat és alaposan keresve, a kellékszavatosságról és a termékszavatosságról sehol nem esik szó, a kormányrendeletre egyetlen gyártó oldalán sem hivatkoznak. A vizsgált weboldalak 35%-án az önkéntes jótállás homályos marketingszövegként jelenik meg, a pontos feltételekről 4 gyártó egyáltalán nem tájékoztat online, 4 csak felületesen, és csupán 9 – 53% – tartja fontosnak a részletekbe is beavatni a potenciális vásárlókat. Álljon itt példaként a BMW hivatalos weboldalának jótállásról szóló szövege arra, hogy még van hova fejlődni:

A jármű egészére (kivéve a cserélendő kopó alkatrészeket (sic!)), az összes eredeti BMW alkatrészre, valamint az eredeti BMW tartozékokra az átadástól számított mindösszesen két éves jótállás vonatkozik, a szerződési feltételekben és a jótállási jegyen meghatározott tartalommal, függetlenül a futásteljesítménytől. Ez a garantált út a vezetési élmény fenntartására.”


Általában a telefonos ügyfélszolgálatokat is sikerült zavarba hozni az önkéntes jótállásról feltett kérdésekkel: többnyire személyes találkozót javasolnak a márkakereskedőkkel, illetve azt ajánlják, hogy a szakszervizeknél vagy a szervizkönyvben (!) nézzünk utána. Utóbbi elég abszurd, hiszen autóvásárlás előtt ritkán rendelkezik az ember az adott jármű szervizkönyvével, főleg, ha az online sem érhető el. Ki kell emelni a VW/Skoda oldalakat, ahol a Garancia4 program minden részletéről érthetően tájékoztatnak, és az ÁSZF pdf-ben letölthető. A telefonos ügyfélszolgálatok közül a Toyota vizsgázott a legjobban, ahol korrekt tájékoztatást kaptunk, és egyáltalán nem lepődtek meg a jótállásra vonatkozó kérdésektől.

Az önkéntes jótállás marketingcélú kihasználásán több helyen lenne még mit finomítani. A Kia reklámja például akár megtévesztésre is alkalmas lehet, mivel azt hihetnénk, hogy nincs kilométerbeli megkötésük a 7 év alatt, de még a Mitshubishi-é sem tökéletesen érthető, sőt még a Daciánál is írhatták volna kicsit nagyobb betűkkel a 100 000 km-t. A Mercedes Integrált Szerviz Csomagjának reklámja már kellően részletes ahhoz, hogy ne adjon okot a félreértésekre.

Mivel a fogyasztói szerződésekről szóló kormányrendelet előírja a vállalkozások számára a jótállási, de különösen a kellékszavatossági, termékszavatossági információkról szóló előzetes tájékoztatást, az autógyártók, márkaképviselők nem járnak el helyesen akkor, amikor a sokszor marketing-értékkel bíró jótállási tájékoztatókkal „letudják” a kötelező köröket. Mivel a tájékoztatások a fentieknek megfelelően felületesek, a fogyasztóvédelmi hatóság is találhatna feladatot a tájékoztatás tartalmával, meglétével kapcsolatosan.


Korlátozások a jótállási feltételekben

Félreértésre elég sok lehetőség adódik az önkéntes jótállások körül az autópiacon, a nagyvonalú ajánlatokat a cégek nem osztogatják „csak úgy”. 22 gyártóból 14-nél csak akkor érvényesíthető az önkéntes jótállás, ha dokumentáltan mindig márkaszervizbe – vagy igazoltan „a megfelelő diagnosztikai eszközökkel” rendelkező szervizbe – viszi az ember az autót. Az sem mindegy, hányszor: az önkéntes jótállást könnyen elveszíthetjük, ha az előírt szervizeket nem, vagy akár csak nem pontosan a megadott szervizcikluson belül végeztetjük el. 

Vannak alkatrészek, amelyeket eleve kizárnak az önkéntes jótállásból, de bővebb felvilágosítást egyetlen márka sem ad arról, hogy a „kopó és forgóalkatrészek” pontosan micsodák. Óvatosnak kell lenni a térbeli korlátozásokkal is: a garancia nem minden országban érvényesíthető. A BMW az egyetlen márka, amely az egész világra kiterjeszti a jótállást, minden más márka korlátoz vagy az EU-területére, vagy még egyedibb módon (pl. a „nem kontinentális Európa területén”). A részletes információkkal kapcsolatban pedig újfent a szervizkönyvre vagyunk utalva. Üde kivétel a Renault, ahol a honlapon elérhetőek részletes szerződési feltételek, melyben eléggé részletes jótállási feltételekkel találkozhatunk – itt érezhető az, hogy nem csak a marketing, hanem a jótállás szempontjából kicsit talán fontosabb jogi területet is megkérdezték a jótállásról szóló tájékoztatás kapcsán.

A kopóalkatrészek kizárása régi vita kereskedők és fogyasztóvédők között. A kezdeti sorainkhoz képest azt itt is megállapíthatjuk, hogy a kötelező jótállási idő alatt a fogyasztó jótálláshoz való joga nem korlátozható, vagyis a jótállási feltételekben megjelentetni egy kizárást akár a fékbetét vagy az antenna kapcsán nem jogszerű. Azt, hogy a kötelező jótállási idő leteltével a forgalmazó milyen alkatrészeket zár ki a saját maga által biztosított jótállásból, már maga határozhatja meg.

Problémának ugyanakkor azt látjuk, hogy nem határozzák meg: egy bő lehetőséget adnak maguknak azzal, hogy a kopóalkatrészeket kizárják a jótállás köréből, de az alapszintű korrektséget sem teremtik meg azzal, hogy minimális mértékben felsorolnák a kopóalkatrészeket. A hétköznapi nyelv értelmezésében minden alkatrész kopik, így lényegében semmire se vonatkozna az elég látványosan reklámozott önkéntes jótállás? Ezt nem gondoljuk, de fontos lenne, hogy a cégek is figyeljenek arra, hogy legyen egyértelmű, mire vállalnak hosszabb felelősséget, és mire nem.

Mivel egyre inkább terjedőben vannak az elektromos és még inkább a hybrid hajtású gépjárművek, megnéztük, milyen kizárások és korlátozások vonatkoznak ezekre a típusokra. Nyilván nem mind a 22 gyártó rendelkezik elektromos hajtáslánccal, de amelyik igen, az külön rendelkezett azok akkumulátorai kapcsán.

Ahol találtunk információt, ott az elektromos, vagy hybrid hajtáslánccal rendelkező autók esetében hosszabb a jótállási idő a teljes autóra vonatkozóan, mint ugyanannak a márkának a „sima” termékei esetében. A Toyota 5 évet kínál, a KIA ugyanúgy 7-et, de hosszabb km korlátozással. A Hyundai 8, a Honda modelltől függően 5 és 8 év között biztosít jótállást az új idők autóira. Bár ennél lényegesen több modell készül a többi gyártó futószalagjain, speciális jótállási feltételeiket sajnos nem találtuk meg.


MárkaAlapgaranciaÉv 0= 5 év alatt 1= 5 éven belül 2= 5 éven túl 3= nincs korlátozásKM 0= 100k alatt 1= 100k-n belül 2= 100k felett 3= nincs korlátozásKivétel 0= nincs 1= vanMegjegyzés
Mitsubishi5 év, 100000 KM1112 évig KM korlátozás nélkül
Renault5 év, 100000 KM1112 évig KM korlátozás nélkül
Hyundai5 év131Taxi, bérautó, oktató kocsi 3 év/100000KM
Honda3 év, 100000 KM01
Skoda2+2, 2000000212 évig KM korlátozás nélkül
Ford2+3, 100-300000 KM121Modell és garanciakiegészítés függvénye
Chevrolet3 év, 100000 KM0102 évig KM korlátozás nélkül
Audi4 év, 200000 KM0202 évig KM korlátozás nélkül
Volvo2 és 3 év, 120-150000 KM021
BMW5 év130
Mercedes4 év, 120000 KM0212012.02.01-től 
Nissan3 és 5 év, 100-160000 KM121Személy 3 kishaszon 5
Toyota3 év, 100000 KM010Első évben nincs KM korlátozás
Volkswagen4 év, 200000 KM020Magyarországi VW, 2010 szept 1 után; 2 év korlátozásmentes
Peugeot2030
Mazda3 év, 100000 KM010
Opel5 év, 100000 KM110Két évig km korlátozás nélkül
Citroen2030
Dacia3030
Fiat2030
Kia7 év, 150000 KM2203 év sz.gépkocsinál KM korlátozás nélkül.
Alfa Romeo2 év030



Speciális garancia fajtái (0= nincs korlátozás N= Nincs adat) Fényezési/ felületi korrózió

MárkaÉvKMFeltétel
Mitsubishi51000000
RenaultJótállási jegyen
Hyundai50Online
Honda300
Skoda30Jótállási jegyen
Ford
Chevrolet300
Audi42000003 évig KM korlátozás nélkül
Volvo
BMW300
Mercedes
Nissan3 és 500
Toyota30Honlapon
Volkswagen300
Peugeot2 és 302 haszon 3 személy
Mazda300
Opel
Citroen
Dacia
Fiat300
Kia51500000
Alfa Romeo


Speciális garancia fajtái (0= nincs korlátozás N= Nincs adat) Átrozsdásodási

MárkaÉvKMFeltétel
Mitsubishi6 és 120Ellenőrzés
RenaultJótállási jegyen
Hyundai12200000Online
Honda10 és 1200
Skoda120Jótállási jegyen
Ford
Chevrolet600
Audi1200
Volvo
BMW1200
Mercedes
Nissan1200
Toyota3,6,120Honlapon
Volkswagen1200
Peugeot5 és 125 haszon 12 személy0
Mazda1200
Opel
Citroen
Dacia
Fiat800
KiaNNN
Alfa Romeo


Speciális garancia fajtái (0= nincs korlátozás N= Nincs adat) Alkatrész és tartozék

MárkaÉvKMFeltétel
Mitsubishi51000000
RenaultJótállási jegyen
Hyundai20Online
Honda5 és 8Modellfüggő0
SkodaJótállási jegyen
Ford
ChevroletNNN
Audi20Pótalkatrész
Volvo
BMWNNN
Mercedes
Nissan1 és 200
Toyota31000000
VolkswagenNNN
PeugeotNNN
Mazda2 és 31000002 pótalkatrész 3 gyári
Opel
Citroen
Dacia
FiatNNN
Kia2 és 3150000Audió 3: 150, többi 2 KM korlátozás nélkül
Alfa Romeo


Speciális garancia fajtái (0= nincs korlátozás N= Nincs adat) Hibrid, Elektromos akkumlátor

MárkaÉvKMFeltétel
MitsubishiNNN
RenaultNNN
Hyundai82000000
Honda5 és 8100 és 1600000
Skoda
Ford
ChevroletNNN
AudiNNN
Volvo
BMWNNN
Mercedes
NissanNNN
Toyota5100000Honlapon
VolkswagenNNN
PeugeotNNN
MazdaNNN
Opel
Citroen
Dacia
FiatNNN
Kia7150000Csak elektromos, hibrid nem
Alfa Romeo

---

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének munkatársai díjmentesen segítenek személyesen, telefonon, online a fogyasztóvédelmi problémák kezelésében: www.fome.hu

Készült az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával.

A Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesületének „A fogyasztói tudatosság növelése internetes fogyasztói közösségek alakítása és fenntartása révén" elnevezésű, FV-I-19-05-C azonosító számú pályázati programja, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával valósul meg.